Vd har ordet

Spårburen kollektivtrafik i fokus för hållbara transporter

Järnvägsbranschen är i hög grad i fokus ur ett hållbarhetsperspektiv. Intresset för hållbara transporter ökar och MTR bidrar till att möta efterfrågan både genom våra snabbtåg mellan Göteborg och Stockholm och genom att serva stockholmarna med tunnelbana och pendeltåg.

MTR har på ett tydligt sätt lyft fram tåget som alternativ till både bil och flyg på sträckan Göteborg-Stockholm. Förutom att tåget är det mest miljövänliga alternativet är MTR Express också punktligast av alla snabbtåg och flygbolag på sträckan [1].

Vi ser till att upp emot en miljon stockholmare kan resa klimatsmart och dessutom smidigt till jobb, skola och fritidsaktiviteter. En försiktig beräkning visar att en person som ställer bilen och istället tar tunnelbana och tåg kan minska sitt totala koldioxidutsläpp med ungefär 25 procent [2].

Det viktigaste MTR kan göra för att bidra till minskade koldioxidutsläpp är att få fler att resa kollektivt. Vi gör det genom att varje dag leverera en effektiv, säker och pålitlig trafik. Det är MTR:s kärnverksamhet och den arbetar vi med att utveckla varje dag.

Den spårburna kollektivtrafiken i Stockholm som MTR driver kan ses som stadens blodomlopp. Vi knyter samman förort med innerstad och skapar en plats där invånare från olika delar av staden med olika livssituationer möts. På så sätt bidrar vi till att hålla samman staden både geografiskt och socialt.

Vi engagerar oss på olika sätt i lokalsamhället och i juni deltog vi under Järvaveckan. Vi visade upp de jobbmöjligheter som finns inom MTR och ordnade ett stort rekryteringsevent som besöktes av 250 personer. Det fanns också möjlighet till snabbintervjuer på plats och vi har rekryterat 37 personer från eventet och vill inför 2019 års upplaga av Järvaveckan ytterligare stärka vår närvaro.

Vi har en stor mångfald bland våra medarbetare och vi är stolta över att vi kan hjälpa våra resenärer på 100 språk. Det vi behöver utveckla är mångfalden även på stabsfunktioner och i ledningsgrupperna. Där finns fortfarande en hel del att önska både avseende etnicitet och kön. Ett fokus framöver är att hitta sätt att ännu bättre ta tillvara den utvecklingspotential som finns bland våra stora medarbetargrupper. Idag kan det vara svårt att göra karriär i bolaget utan formella akademiska poäng och utan svenska som modersmål. Med rätt stöd vill vi göra det möjligt. Ett litet steg på vägen är den frivilliga språkutbildningen i svenska som initierades inom lokalvården under 2018. Under 2019 kommer vi bredda våra insatser inom detta viktiga område.

Vi fortsätter vårt samarbete med My Dream Now. Samarbetet innebär att medarbetare från våra olika bolag går ut i skolor, ofta i områden där många unga saknar förebilder i arbetslivet, för att inspirera eleverna att hitta sin dröm och se möjligheterna i arbetslivet. Genom detta partnerprogram  tar vi även emot studiebesök för att motivera ungdomar att satsa på skolarbete och hitta vägar till framtida jobb. 

En faktor som påverkar människors val att åka kollektivt är deras upplevelse av trygghet under hela resan, det vill säga från starten på resan till slutdestinationen. Vi har fortsatt samarbetet med Tryggare Sverige där vi bland annat deltar i trygghetsvandringar för att kartlägga tryggheten inom tunnelbanan, pendeltågen och dess närområden. Vi har också genomfört andra trygghetsskapande åtgärder tillsammans med civilsamhället, kommuner och myndigheter som exempelvis Polisen, på platser där behov funnits. Under 2018 har vårt trygghetsarbete i Rinkeby fått särskilt stor uppmärksamhet. Trygghet är en upplevd känsla där vi under 2019 kommer jobba för att öka tryggheten dygnet om, veckans alla dagar för samtliga tunnelbane- och pendeltågsresenärer. För att nå framgång kommer vi att verka för ett sammanhållande trygghetsarbete i Region Stockholm med övriga kollektivtrafikoperatörer, Trafikförvaltningen, Polisen och frivillighetsorganisationer.

Ekonomisk hållbarhet är viktigt för att vi ständigt ska kunna förbättra verksamheten och fortsätta ta initiativ som är bra för miljön och människorna på de platser där vi har verksamhet. Det är också viktigt att vi kan bidra till Trafikförvaltningens och Stockholms ekonomiska hållbarhet genom att förvalta det material vi har till vårt förfogande inom ramen för våra avtal med Trafikförvaltningen i Region Stockholm. Därför är vi glada för det omfattande uppdrag vi har från Trafikförvaltningen som handlar om att uppgradera C20-tågen i tunnelbanan så att de kan gå i trafik i ytterligare många år. På underhållssidan har vi även tagit fram en förvaltningsplan för C20-flottan så att vi har noggrann kontroll på tågen och deras underhållsbehov under hela deras livslängd. Vårt underhållsbolag MTR Tech är också duktiga på att reparera komponenter, vilket gör att vi kan återanvända istället för att köpa nytt. Det kan tyckas som en självklarhet, men vid en benchmark mot andra underhållsbolag har det visat sig var en ganska unik kompetens vi besitter.

MTR har inte ansvar för järnvägsinfrastrukturen, men under 2018 inledde vi ett samarbete med Trafikverket och Trafikförvaltningen i Region Stockholm för att pendeltågen i Stockholm ska komma fram i tid. Tillsammans identifierar vi åtgärder som får störst effekt i systemet avseende punktlighet, störningshantering och trafikinformation. Ett åtgärdsprogram som syftar till att minska antalet störningar i trafiken, höja punktligheten och förbättra informationen vid trafikstörningar har tagits fram. Genom detta vill vi öka resenärernas nöjdhet med trafiken. Vi kommer intensifiera arbetet under 2019 och även använda lärdomarna från det arbetet i den branschsamverkan som pågår kring Västra Stambanan.

För tunnelbanan har vi en dialog med Trafikförvaltningen i Region Stockholm i syfte att förbättra koordineringen av underhållshållsarbetet, vilket hanteras genom ett separat kontrakt mellan Trafikförvaltningen och en extern entreprenör. Vår uppfattning är att mängden störningar och punktligheten i tunnelbanan kan, från redan goda nivåer, förbättras ytterligare genom bättre samverkan och riskanalyser.   

Hållbar energianvändning är ett vitalt område för att nå 1,5-gradersmålet i FN:s klimatavtal från Paris. Energin i vår verksamhet är till 96 procent el (resten är främst fjärrvärme och en liten del drivmedel till våra bilar). Elen är i dagsläget till 96 procent från förnybara källor och under 2019 kommer vi att teckna avtal för att nå 100 procent förnybar el. Vårt långsiktiga mål är att ha en helt fossilfri verksamhet. Vi har på ett systematiskt sätt tagit oss an uppgiften att minska energianvändningen, vilket ger effekt både på ekonomi och miljö. Detaljerade energikartläggningar av våra depåer och pendeltågsstationer visar på en potential på upp emot 40 procent för vissa objekt. Motsvarande siffra för kontoren är omkring 10 procent. Den största energianvändningen står dock tågdriften för. Vi arbetar med lösningar för att minska tågens energianvändning och kommer att jobba fram konkreta energieffektiviseringsmål under 2019. Genom att certifiera minst ett av våra bolag enligt ISO 50001, en certifiering som vi inte har i dag, kommer vi kunna arbeta ännu mer strukturerat inom detta område.

2018 har varit ett år då järnvägen har hamnat högt upp på dagordningen både bland resenärer och politiker. Det efterfrågas mer tunnelbana i Stockholm, höghastighetståg för att knyta ihop vårt avlånga land och inte minst upprustning av befintlig infrastruktur, vilket såklart är mycket positivt.

MTR har givetvis mycket att fortsatt lära och förbättra vilket är en uppgift vi är ödmjuka och fokuserade inför. Hållbarhet är en del av vårt DNA som Sveriges största tågoperatör och det sporrar oss att ständigt förbättra vårt hållbarhetsarbete och att aldrig känna oss nöjda. Vi är sedan länge medlemmar i FN Global Compact och en stark förespråkare för dess tio principer som är del av vår uppförandekod. Vi arbetar även med de globala målen och ser att vi kan bidra stort, inte minst till mål 11 att skapa hållbara städer och samhällen. Vår målsättning är att under 2019 tydligare engagera alla kollegor, leverantörer och samarbetspartners till MTR Nordic i att lyfta hållbarhetsarbetet till nästa nivå. 

Mark Jensen, vd MTR Nordic

 

 Mark

Mark Jenssen vd MTR Nordic

 

 

 


[2] Beräkningen bygger på att ett årligt utsläpp från en bil är 2 ton koldioxid och att samma sträcka med tunnelbana ger ett utsläpp på 0,002 ton per person. Vi utgår från att en persons koldioxidavtryck är 8 ton/år.

Senast uppdaterad: 2019-03-15