VD har ordet

För året 2016 har vi tre verkställande direktörer som gärna vill beskriva vår verksamhet, framtida utveckling och vårt hållbarhetsarbete.

Från vänster:  Peter Viinapuu, vd MTR Nordic; Henrik Dahlin, vd MTR Tunnelbanan; Johan Oscarsson, vd MTR Tech

Den 11 december 2016 tog MTR över ansvaret för att driva pendeltågen i Stockholm. Därmed driver vi de två mest hållbara kollektivtrafikslagen i SL-trafiken. I arbetet med anbudet och i förberedelserna inför starten har erfarenheterna från tunnelbanan varit ovärderliga.

Uppstarten av pendeltågstrafiken var en viktig milstolpe 2016. Andra viktiga händelser var att en ny nordisk organisation kom på plats. MTR Nordic AB bildades för att ta hand om gemensamma support- och styrningsfunktioner, men även affärsutveckling. De operativa verksamheterna, MTR Tunnelbanan, MTR Tech, MTR Pendeltågen och MTR Express, organiserades som affärsområden under Nordic.

MTR Stockholm bytte i samband med omorganisationen namn till MTR Tunnelbanan och TBT, det tidigare delägda fordonsunderhållsbolaget, bytte namn till MTR Tech. Det senare namnbytet var en följd av att de 50 procent av bolaget som tidigare ägts av Mantena förvärvades av MTR Nordic.

− 2016 var ett händelserikt år för MTR i Norden med mobilisering och övertagande av pendeltågen parallellt med en omorganisation. Då är det extra roligt att kunna konstatera att vi lyckades leverera operativa resultat på eller över mål inom samtliga verksamheter, säger Peter Viinapuu, vd MTR Nordic.

MTR Tunnelbanan kan lägga ytterligare ett framgångsrikt år bakom sig där nya ambitiösa målsättningar på de allra flesta punkter har uppnåtts eller överträffats.

  − Vi har uppnått en punktlighet som är den bästa i tunnelbanans mätbara historia, kunderna har aldrig varit så nöjda som nu och lokalvården har aldrig varit bättre, säger Henrik Dahlin som tog över som vd för MTR Tunnelbanan i samband med omorganisationen vid halvårsskiftet 2016.

MTR Tunnelbanan har även en exceptionellt hög medarbetarnöjdhet. 2015 års rekordnotering för nöjd medarbetarindex på 92 höjdes 2016 till 93 av maximala 100.

− Det är ett resultat vi självklart är stolta över och vi ser att nöjda och engagerade medarbetare är en förutsättning för att kunna leverera operativa resultat på den nivå vi nu gör, säger Henrik Dahlin. Jag är också övertygad om att mångfalden inom verksamheten är en framgångsfaktor. Vi har människor med 100 olika nationaliteter i vår verksamhet och var och en tar med sig värdefulla erfarenheter.

Under året investerade MTR Tunnelbanan i ett nytt kassasystem för att bättre kunna stötta Trafikförvaltningen i biljettförsäljningen, men också för att kunna ge bättre service till kunderna. Och resenärerna har strömmat till. Under 2016 ökade antalet resor med tunnelbanan med över 3 procent, till 349 miljoner resor. Det är en utveckling som till och med slår Stockholms snabba befolkningstillväxt och som är positiv för en fortsatt hållbar utveckling av hela Stockholmsregionen.

En viktig förutsättning för tunnelbanans goda leverans är att tunneltågen är i bra skick och inte stannar under dagen till följd av fel på fordonen. Inom MTR Tech kan man konstatera att numera är det ungefär 2 miljoner kilometer mellan fordonsrelaterade stopp. Det motsvarar ett par gånger tur och retur till månen och är en förbättring på nära 60 procent på ett år.

Hur kan man uppnå en sådan förbättring på bara ett år?

− Vi jobbar enligt modellen 5S som står för Sortera – Strukturera – Städa – Standardisera – Skapa vana. Det har lett till ett mer systematiskt arbetssätt både för förebyggande och avhjälpande underhåll då vi tar bort moment i produktionsprocessen som inte skapar värde. Vi har även kunnat minska resursförbrukningen, säger Johan Oscarsson, vd MTR Tech. 

Under 2016 fick MTR Tech förtroendet från Trafikförvaltningen att påbörja uppgraderingen av tunnelbanans C20-vagnar, det vill säga tunnelbanans modernaste tåg som börjar närma sig 20 år i drift. Uppgraderingen handlar i korthet om att säkerställa att vagnarna kan köras i ytterligare 10-15 år. Trafikförvaltningen har också fattat beslut om att göra en större invändig renovering av vagnarna med en ny inredning som kan minska den upplevda trängseln.

Flera projekt är på gång för att möta kapacitetsbehoven från det ökande antalet resenärer. Uppgraderingen av C20-vagnarna är ett, uppgraderingen av röda linjen, RLU, är ett annat. MTR stöttar Trafikförvaltningen i förberedelserna inför att ta emot helt nya tåg (C30), en ny depå, ett nytt signalsystem och en ny trafikledningscentral för tunnelbanans röda linje. Arbetet med RLU pågår för fullt och under det första kvartalet 2019 förväntas de nya och mer miljövänliga C30-vagnarna börja rulla ut i trafik.

Vad är då de största utmaningarna i en verksamhet som verkar gå som tåget?

Balansplattan

− Vi har definierat fem områden som vi hela tiden behöver balansera för att uppnå en långsiktigt hållbar utveckling. Vi illustrerar detta med en balansplatta där Säkerhet är fundamentet som verksamheten vilar på. Sedan behöver vi balansera lönsamhet, medarbetarengagemang, effektiv och pålitlig produktion och kundnöjdhet. Vi kan aldrig ensidigt titta på t ex lönsamheten för då kan ett annat område sticka iväg i en oönskad riktning, förklarar Peter Viinapuu, och fortsätter.

− När målen sätts för de olika delarna i balansplattan är det viktigt att vi hela tiden utmanar oss själva och frågar oss ”vad kan vi göra bättre i morgon mot vad vi gör idag?”. På så sätt kan vi hela tiden höja våra målsättningar.

En utmaning har under en tid varit oönskade händelser i depåerna, såsom portpåkörningar. Flera insatser har genomförts i form av utbildning och förbättringar i den fysiska miljön, till exempel skyltning, men någon direkt minskning av antalet incidenter har ännu inte skett. Därför är detta även under 2017 ett prioriterat förbättringsområde.

MTR:s vision är att vara ett ledande globalt företag som med omsorgsfull service länkar samman och utvecklar hållbara samhällen. Mot den fonden blir MTR:s engagemang i olika stadsutvecklingsprojekt lätt att förstå. Efter att tittat långt in i kristallkulan med visionsrapporterna Stockholm 2070 och Göteborg 2070 gick MTR under 2016 in i ett samarbete kring ABC-staden 2.0, eller Activity Based City, med Skanska, WSP och Scania. ABC-staden 2.0 är ett svar på den akuta bristen på bostäder där man använder kollektivtrafiknära lägen för att bygga nya, hållbara städer med kollektivtrafik, cykel och gående i fokus. Idéerna har presenterats vid en rad välbesökta seminarier under 2016 och 2017 med deltagande från ett flertal ministrar, såsom bostadsminister Peter Eriksson.

− Vi ser fram emot att förverkliga vårt första fastighetsprojekt i stationsnära läge under 2017 eller 2018. Då kan vi i praktiken ta med oss våra erfarenheter från Hongkong till svenska förhållanden. Kanske kan det bli verklighet utifrån ABC 2.0-konceptet, säger Peter Viinapuu.

Fortsätter vi på det visionära spåret ser MTR också en möjlighet att vara med och bidra till att utveckla och förvalta järnvägsinfrastruktur inom såväl befintligt som framtida transportsystem inom ramen för ett eller flera OPS-projekt.  MTR har lång erfarenhet av OPS-projekt i andra delar av världen och skulle tillsammans med andra aktörer kunna bidra till finansiering och projektering av lämpliga objekt i järnvägssverige. Detta kräver dock att rätt förutsättningar och ramverk är på plats, såväl politiska som organisatoriska.

− Det som står närmast på tur är att få besked om Pågatågen som vi lämnat anbud på. Sedan vill vi vara med när Norge gör sin första öppna upphandling av tågtrafik, säger Peter Viinapuu. Inom de närmaste tio åren finns det säkert ett 20-tal upphandlingar som kan vara intressanta för oss.

Det råder ingen brist på nya affärsmöjligheter, men det är också viktigt att utvecklingen inte sker på bekostnad av den befintliga verksamheten.

− Vi har i dag närmare 5 000 anställda och vi är därmed Stockholms tredje största privata arbetsgivare. Vi har ett stort ansvar som arbetsgivare att se till att vår verksamhet är hållbar över tid. Vi har också ett ansvar för våra resenärer som förlitar sig på vår service när de ska till jobb eller fritidsaktiviteter. Slutligen har vi inom tunnelbanan och pendeltåget ett direkt ansvar mot Trafikförvaltningen att leverera det vi lovat. Först när grunden är stabil kan vi ta sats mot nya mål!

 

Senast uppdaterad: 2017-05-30