I huvudet på en lokförare - intervju med Sofie

Läs gärna intervjun med lokföraren Sofie, som arbetar som lokförare på Pendeltågen. Här ger hon sin bild av lokföraryrket och berättar saker om lokföraryrket som du kanske inte hade en aning om.

”Det var lätt att få jobb när jag var klar med utbildningen, även fast det var lågkonjunktur då. Endast en operatör inom järnvägen hälsade på skolan för att locka folk men alla i min klass som ville ha jobb fick det när vi slutade.”

Hur länge har du jobbat som lokförare?

– Jag har jobbat som lokförare i sju år.

 Var/hur utbildade du dig till lokförare?

– På den tiden hette det KY-utbildning och det var i Hallsberg.

 Hur kom det sig att du ville söka lokförarutbildning?

–Jag jobbade som tågvärd på SJ och jag tyckte att lokföraryrket verkade roligt. Sen var det en kollega (numera min sambo) som skulle söka och han tipsade mig, så jag sökte och blev antagen!

 Var jobbar du idag?

– På MTR Pendeltågen. Förut jobbade jag på SJ, men jag trivs bättre med att jobba på pendeltågen.

 Vilket var ditt första jobb efter utbildningen?

– Det var för SJ.

 Vad är det bästa respektive det sämsta med att vara lokförare?

– Det finns jättemånga bra saker! Man har en jättefin utsikt från ”kontoret” som jag kallar det, det vill säga förarhytten. Det kan vara jättevackert en fin vårdag till exempel. Det är också ett varierande jobb, man vet aldrig vad som ska hända, både på gott och ont. Det kan gå från lugnt till väldigt hektiskt på en minut. Jag tycker om att man får sköta sig själv, man har ingen som hänger över en – det är fritt helt enkelt!

Det är svårt att komma på något som är dåligt med lokföraryrket, men det sämsta är påkörningar. Men det finns en bra organisation för sådana händelser. Det kan också vara jobbiga arbetstider och man jobbar varannan helg.

 Hur ser en typisk dag som lokförare ut?

– Den är väldigt varierande. Det kan vara tidiga morgnar, dagjobb, kväll och natt. Men ofta är det flexibelt så om du föredrar att jobba ett visst skift brukar de vara lyhörda vid schemaläggning. Man börjar med att köra ut tåget från depån och på morgonen kollar man att allt, som till exempel dörrar och bromsar, fungerar.

Berätta något om lokföraryrket som du tror att ingen vet om!

– När vi har nattjour så finns det ett rum vid Centralen som man får sova i. Det är samma sak om du jobbar natt, då får du ett rum att vila i på din rast. Sen har vi flera jourer som är beredda att rycka ut dygnet runt om det blir en påkörning, det behöver hämtas ett trasigt tåg eller om du snabbt måste köra ett tåg om det blir störningar i trafiken. Jouren kan också behöva rycka ut om du skulle behöva gå av ditt skift för att du blivit sjuk eller måste vabba.

Vad hade du blivit om du inte hade blivit lokförare?

– Polis.

 Vilka speciella egenskaper krävs av en lokförare i din mening?

– Det allra viktigaste är att du är lugn och stresstålig. När det händer något speciellt är det viktigt att man kan behålla sitt lugn. Att man tänker efter och inte handlar impulsivt. Det går inte snabbare bara för att man stressar, utan då blir det oftast fel istället. Sen bör man vara självständig och ta stort eget ansvar, och stå för sina beslut. Ofta måste du fatta snabba beslut.

 

 

 

Senast uppdaterad: 2017-04-06