Kollektivtrafiken och tågnäringen viktig för att hålla Sverige rullande

2020-03-25 08:33

MTR och SEKO vill se att kollektivtrafiken och tågnäringen får stöd under och efter den pågående kris som Sverige just nu befinner sig i. Tunnelbana och pendeltåg såväl som fjärrtåg rullar fortfarande på, och det är viktigt att de så länge myndigheterna vill fortsätter att rulla under hela krisen men även därefter, skriver i Mark Jensen, vd MTR Nordic och Valle Karlsson, Ordförande, SEKO i en debattartikel i tidningen Arbetet idag.

Debattartikel som MTR och SEKO står bakom

-Vårt samhälle står inför stora utmaningar och det gäller även oss inom kollektivtrafiken och tågnäringen i stort. Därför är det fint att se att vi på MTR kan göra gemensam sak med SEKO för att konstruktivt föreslå lösningar. För att ta Sverige ur krisen handlar det nu om breda samarbeten och att våra politiker hittar varandra från vänster till höger. Ska vi skydda och skapa nya jobb och lyckas med klimatomställningen måste spår och järnväg få mer fokus, säger Mark Jensen vd på MTR Nordic

På mycket kort sikt är två saker viktiga:

1. Regionerna måste prioritera och få stöd för att kunna upprätthålla kollektivtrafiken. Att kraftigt reducera kollektivtrafiken av ekonomiska skäl äventyrar möjligheten för personal inom samhällskritiska sektorer som vård och omsorg att ta sig till sina arbeten och utföra sina viktiga arbetsuppgifter. En kollektivtrafik i full drift stävjar också smittspridningen genom minskad trängsel.

2. Fjärrtågtrafiken måste stöttas. Alla aktörer är extremt hårt ansatta och har i princip inga intäkter längre. De privata tågföretagen riskerar att helt slås ut, vilket allvarligt skulle försämra förutsättningen för ett hållbart resande. Sverige riskerar att inom få dagar stå utan fjärrtågtrafik och med ytterligare en våg av permitteringar och varsel. Det måste förhindras.

Läs hela debattartikeln här.

Senast uppdaterad: 2020-03-25