Hur ska vi finansiera infrastruktur i framtiden?
2017-11-17 09:33
MTR Nordic har tagit fram en ny rapport som visar hur Sverige kan bygga ny infrastruktur på ett mer effektivt sätt. Genom att arbeta med offentlig-privat samverkan, OPS, kan vi med hjälp av privat kapital bygga snabbare och komma igång tidigare med projekten.
![Spårarbete Spårarbete](/globalassets/sparlagning.png)
MTR Nordic har tagit fram en ny rapport som visar hur Sverige kan bygga ny infrastruktur på ett mer effektivt sätt. Genom att arbeta med offentlig-privat samverkan, OPS, kan vi med hjälp av privat kapital bygga snabbare och komma igång tidigare med projekten.
– Redan 2040 kommer vi att vara 12 miljoner som bor i Sverige. Efterfrågan på järnväg, spårvagnar och tunnelbana ökar redan kraftigt samtidigt som vi ska nå klimatmålen. Det är en utmaning för oss alla att öka takten om vi inte ska slå i kapacitetstaket totalt, säger Peter Viinapuu.
MTR har erfarenhet av flera projekt i andra länder där man har arbetat på det här sättet med bra resultat. Och vi ser flera projekt även i Sverige och Stockholm där det kan vara aktuellt. I rapporten är utbyggnad av Roslagsbanan och den nya tunnelbanelinjen Fridhemsplan-Älvsjö med som exempel.
Du kan läsa hela rapporten i pdf-format här nedanför.
Senast uppdaterad: 2019-12-06