I Citybanans komplexa utrymmen jobbar våra Station Duty Officers

Det här är Peter. Han jobbar på MTR Pendeltågen som Station Duty Officer, eller förkortat, SDO. Som SDO arbetar han främst med säkerheten i Citybanan, men har även en arbetsledande funktion vid speciella händelser. Han har jobbat på MTR sedan 2009 och åker helst inlines eller tränar när uniformen inte är på.

Peter Station Duty Officer på MTR

Vilka roller har du haft inom MTR?

När jag började på MTR var det i rollen som kundservicevärd för tunnelbanan. Efter drygt 8 månader som kundservicevärd fick jag möjlighet att prova rollen som stationschef, vilket jag arbetade som fram till sommaren 2017 då jag valde att söka tjänsten som Station Duty Officer.

Vad var det som gjorde att du bestämde dig för att söka till SDO?

Jag tyckte att rollen lät väldigt spännande, det verkade som om man fick vara med att påverka hur rollen skulle utvecklas. Dessutom kände jag nog helt enkelt att det var dags att göra någonting nytt.

Hur ser en vanlig dag som SDO ut?

Som SDO arbetar man i treskift, eller dygnet runt, vilket innebär att varje skift ser lite olika ut. Men generellt börjar vi med en överlämning från föregående kollega. Därefter gör vi ofta en runda på stationen, för att se till att alla nödutrymningsvägar är fria och de informationsplatser som räddningstjänsten använder sig av fungerar som de ska. Vi arbetar också mycket med att skapa trygghet, framförallt under kvällar och nätter. Det gör vi genom att rondera stationen och vara synliga för våra resenärer eftersom just att vara synlig som uniformerad ofta ökar upplevelsen av trygghet. Vi fungerar också som en länk mellan MTR och polis och räddningstjänst, där vi har nära kontakt. Vid en nödsituation möter vi upp polis och räddningstjänst, men det händer också att vi får ge dem guidade visningar för att de ska få en förståelse för anläggningen och hur man bör arbeta i den. Dessutom så är det ett bra sätt för polis och räddningstjänst att förstå hur man ska arbeta i andra, liknande, komplexa anläggningar.

Du har ju jobbat på MTR ett tag. Vad är det som gör att du velat stanna kvar?

Främst därför att jag tycker att MTR är en bra arbetsgivare. Sen har jag och även många av mina gamla kollegor haft möjlighet att avancera inom organisationen. Jag tror mycket på att arbeta sig uppåt för att få en större förståelse för verksamheten. Sen tycker jag att arbetet alltid har varit utvecklande och utmanande. Arbetsuppgifterna förändras över tid och man får hela tiden möjlighet att utvecklas.

Vilka egenskaper tror du man behöver för att trivas som SDO?

Det är ju alltid liter speciellt att arbeta skift, särskilt när det är dygnet runt. Så det måste man ju vara förberedd på. Annars så handlar det väl om att vara lyhörd, kunna ha en bra magkänsla kring stämningarna när det kanske framförallt är evenemang och kanske framförallt derby som har en tendens att kunna bli rätt stökiga. Vara öppen och social som person och vara trevlig men också bestämd när det behövs.

Vad är det roligaste som SDO?

Jag måste säga kollegorna faktiskt. Vi är ett riktigt härligt gäng och kommer riktigt bra överens. Många av oss umgås även privat. Vilken är din favoritplats i hela kollektivtrafiken? Stockholm Odenplan, på plattformen. Den är väldigt öppen och ljus och känns väldigt futuristisk. Speciellt tidigt på morgonen eller sent på kvällen när det inte är så mycket resenärer så ger den en speciell känsla.​​​

Senast uppdaterad: 2019-08-17