GRI-index

Hållbarhetsredovisningen är upprättad utifrån GRI G4, nivå Core. I tabellen anges var den informationen som krävs enligt GRI G4 återfinns i denna redovisning. Avgränsningar, utelämnad information med mera specificeras under ”Kommentar”. Här hänvisas också var i redovisningen som arbetet med Global Compact är beskrivet. Informationen är inte externt granskad.

GRI-index 2016 standardupplysningar

STANDARDUPPLYSNINGAR (länk eller fakta)

Global Compact

Strategi och analys

G4-1

Uttalande från vd

Interna och externa riktlinjer

Deltagande i Global Compact

Vd:s uttalande om Global Compact

Organisationsprofil

G4-3

Organisationens namn

MTR Nordic AB

 

G4-4

Viktigaste varumärkena, produkterna och/eller tjänsterna

För MTR:s del är det framför allt tjänster.

 

G4-5

Lokalisering av organisationens huvudkontor

Rålambsvägen 17, Stockholm, Sverige

Postadress: Box 10038, 121 26 Stockholm Globen

 

G4-6

Länder där organisationen är verksam

Verksamhet endast i Sverige

 

G4-7

Ägarstruktur och företagsform

Ägare

 

G4-8

Marknader där organisationen är verksam

Marknad

 

G4-9

Organisationens storlek

Organisation

 

G4-10

Total personalstyrka uppdelad på anställningsform, anställningsvillkor, region och kön

Året i siffror (Region inte relevant)

Princip 6

G4-11

Andel av personalstyrkan som omfattas av kollektivavtal

100 %

Princip 3

G4-12

Organisationens leverantörskedja

 Code of conduct

 

G4-13

Väsentliga förändringar under redovisningsperioden

MTR Stockholm AB och MTR Tech har bildats och är helägt dotterbolag till MTR Nordic AB

 

G4-14

Om och hur organisationen följer Försiktighetsprincipen

Riskhantering

 

G4-15

Externa regelverk, standarder, principer som organisationen omfattas av/stödjer

Interna och externa riktlinjer

 

G4-16

Medlemskap i organisationer och sammanslutningar

Interna och externa riktlinjer

 

Väsentliga aspekter och avgränsningar

G4-17

Enheter som ingår i organisationens finansiella redovisning

MTR Stockholm AB, 556762-7152

och MTR Tech AB, 556762-7160

 

G4-18

Processen för att definiera redovisningens innehåll och aspektavgränsningar

Grund för vår hållbarhetsredovisning

 

G4-19

Samtliga identifierade väsentliga aspekter

Väsentlighetsanalysen

 

G4-20

Varje väsentlig aspekts avgränsning inom organisationen

GRI-index

 

G4-21

Varje väsentlig aspekts avgränsning utanför organisationen

 GRI-index

 

G4-22

Effekten av och orsaken till omräkning av data/information

 Året i siffror

 

G4-23

Väsentliga förändringar som gjorts sedan föregående redovisningsperiod

Inga väsentlig förändringar

 

Intressentengagemang

G4-24

Intressentgrupper som organisationen har kontakt med

 Intressentkartan

 

G4-25

Identifiering och urval av intressenter

Intressentkartan

 

G4-26

Tillvägagångssätt vid kommunikation med intressenter

Intressentdialog

 

G4-27

Viktiga frågor som lyfts via kommunikation med intressenter

 Intressentdialog

 

Redovisningsprofil

G4-28

Redovisningsperiod

2016-01-01 till 2016-12-31

 

G4-29

Senaste redovisningen

Gällande 2015 publicerades i april 2016

 

G4-30

Redovisningscykel

Årlig

 

G4-31

Kontaktperson för redovisningen

Miljö- och hållbarhetsansvarig

maria.olausson@mtr.se

 

G4-32

GRI-index och referens till externt bestyrkande

Redovisning inte externt granskad

 

G4-33

Policy och rutiner för extern granskning

Grund för vår hållbarhetsredovisning

 

Styrning

G4-34

Organisationens bolagsstyrning

Så styrs MTR - hållbart och långsiktigt

 

Etik och integritet

G4-56

Organisationens värderingar, principer, standarder och normer

Interna och externa riktlinjer

Princip 10

GRI-Index 2016 Väsentliga hållbarhetsfrågor

VÄSENTLIGA HÅLLBARHETS-FRÅGOR

DMA OCH INDIKATORER

LÄNK

KOMMENTAR

Global compact

Ekonomi

Lönsamhet och tillväxt

G4-DMA

Ekonomiskt resultat

Väsentlig hållbarhetsfråga lönsamhet

Princip 7

 

G4-EC1

Direkt ekonomiskt värde och fördelning

 Året i siffror Ekonomi

 

Indirekt ekonomisk påverkan genom att göra effektivt resande möjligt

G4-DMA

Indirekt ekonomisk påverkan

Väsentlig fråga Indirekt ekonomisk påverkan

 

 

G4-EC7

Utveckling och påverkan av investeringar i infrastruktur och tjänster

Samverkan i stadsutvecklingsprojekt

MTR har inget formellt ansvar för utbyggnaden av tunnelbanan. SL äger dagens Infrastruktur och stationsmiljö.

 

 

G4-EC8

Betydande indirekt ekonomisk påverkan, inklusive omfattning av effekterna

 Punktlighet och tågtillgänglighet

 

Miljö

Bidra till minskad klimatpåver- kan genom ökat resande

G4-DMA

Egen väsentlig fråga

 Bidra till minkad klimatpåverkan

 

 

Eget nyckeltal

Antal påstigande i tunnelbanan

Resultat antal påstigande

 

Energianvändning

G4-DMA

Energi

Energianvändning

SL köper in all energi till driften av tågen. MTR kan inte påverka.

Princip 7,8,9

 

G4-EN3

Direkt energianvändning

Redovisas i kWh.

Princip 7,8

 

G4-EN5

Energiintensitet

Redovisas i kWh/fordonskm

Princip 8

Klimatpåverkande utsläpp

G4-DMA

Utsläpp

Klimatpåverande utsläpp

Princip 7

 

G4-EN15

Direkta utsläpp av växthusgaser (Scope 1)

Från verksamhetsfordon

Princip 7,8

 

G4-EN17

Andra indirekta utsläpp växthusgaser (Scope 3)

Från tjänsteresor (tåg, flyg, taxi) och budbilar

Princip 7,8

Kemikaliehantering

G4-DMA

Egen väsentlig fråga

Väsentlig fråga Kemikaliehantering

Städning av vagnar sker på depå av underleverantör till MTR. MTR grovstädar vid ändstation. SL äger reningsanläggningarna på depåer/ verkstad

Princip 7,8,9

 

 

Eget nyckeltal

Antal anmärkningar vid provtagningar

Måltal anmärkningar

 

Hållbarhetskrav i leverantörskedjan (miljö)

G4-DMA

Leverantörsutvärderingar med avseende på miljö

Uppförandekod för leverantörer

Princip 7,8,9

 

EN-32

Procent nya leverantörer som utvärderats efter miljökriterier

Resultat antal genomförda egenbedömningsenkäter

Princip 7,8,9

 

Social – Anställningsförhållanden och arbetsvillkor

Arbetsmiljö och hälsa

G4-DMA

Anställdas hälsa och säkerhet

 Arbetsmiljö och hälsa

 

 

G4-LA6

Typ av skada och graden av skada, sjukdomar, förlorade dagar, frånvaro samt totala antalet arbetsrelaterade dödsolyckor per region och kön

Sjukfrånvaro och arbetsskador redovisas

 

 

G4-LA8

Hälsa och säkerhet som omfattas av formella överenskommelser med fackföreningar

 Arbetsmiljö och hälsa

 

Nöjda medarbetare

G4-DMA

Anställning

 

 Princip 3

 

G4-LA1

Totalt antal och andel nyanställningar samt personalomsättning per åldersgrupp, kön och region

Personalomsättning per åldersgrupp och kön redovisas inte. Region inte relevant.

 

 

Eget nyckeltal

Nöjd medarbetarindex

Sammanvägning av resultat från medarbetarundersökning

 

Mångfald och jämställdhet

G4-DMA

Mångfald och jämställdhet

 Mångfald och jämställdhet

Princip 6

 

G4-LA12

Styrelsesammansättning samt uppdelning av anställda efter kön, åldersgrupp, minoritetsgruppstillhörighet och andra mångfaldsindikatorer

Styrelsens sammansättning (endast efter kön)

Princip 6

Hållbarhetskrav i leverantörskedjan (arbetsrätt)

G4-DMA

Leverantörsbedömning avseende arbetsrätt

 Socialt hållbarhetsarbete

Princip 3,4,5,6

 

G4-LA14

Procent leverantörer som utvärderats efter kriterier för arbetsrätt

Egenbedömningsenkät antal genomförda

Princip 3,4,5,6

Utbildning och kompetens-utveckling

G4-DMA

Träning och utbildning

Utbildning och kompetensutveckling

Princip 6

 

G4-LA9

Genomsnittligt antal utbildningstimmar per anställd fördelat på kön och personalkategori

Utbildningstimmar

Inte fördelat på kön och personalkategori

Princip 6

 

G4-LA11

Andel anställda som får regelbunden utvärdering och karriärutveckling, efter kön och efter personalkategori

Samtliga medarbetare får regelbundna utvärderingar/ utvecklingssamtal

Princip 6

Social – Mänskliga rättigheter

Motverka diskriminering

G4-DMA

Ingen diskriminering

Motverka diskriminering

Måltal diskriminering

Princip 1,2,6

 

G4-HR3

Totalt antal fall av diskriminering och vidtagna korrigerande åtgärder

 Antal fall av diskriminering

Princip 6

Hållbarhetskrav i leverantörskedjan (mänskliga rättigheter)

G4-DMA

Leverantörsutvärderingar med avseende på mänskliga rättigheter

Hållbarhetskrav i leverantörskedjan

Princip 1,2

 

G4-HR10

Andel nya leverantörer som utvärderats enligt kriterier för mänskliga rättigheter

Resultat antal genomförda egenbedömningsenkäter

Princip 1,2

Social – Produktansvar

Punktlighet och tågtillgänglighet

G4-DMA

Egen väsentlig fråga

 Punktlighet och tågtillgänglighet

 

 

Eget nyckeltal

Punktlighet

Måltal punktlighet

Övergripande nyckeltal/KPI

 

 

Eget nyckeltal

Tågtillgänglighet

Måltal tågtillgänglighet

Övergripande nyckeltal/KPI

 

Funktionella, attraktiva och trygga kundmiljöer

G4-DMA

Egen väsentlig fråga

Väsentlig fråga kundmiljöer

MTR ansvarar för klottersanering, lokalvård, kortterminaler och felrapportering. SL ansvarar för resten.

Princip 1

 

Eget nyckeltal

Andel resenärer nöjda med städning av vagnar

 Måltal städning vagnar

Resultat kundundersökningar

 

 

Eget nyckeltal

Andel resenärer nöjda med städning av stationer

 Måltal städning stationer

Resultat kundundersökningar

 

Tillförlitlig och lättillgänglig trafikinformation

G4-DMA

Egen väsentlig fråga

Väsentlig fråga trafikinformation 

MTR starkt beroende av SL i denna fråga, jobbar för sam syn.

 

 

Eget nyckeltal

Andel resenärer som är nöjda med trafikinformationen

Måltal nöjda resenärer trafikinformation

 

Ansvar för egendom som vi använder

G4-DMA

Egen väsentlig fråga

Väsentlig fråga ansvar egendom vi använder

 

 

Egna nyckeltal

Körd sträcka mellan stoppande fel.


Måltal körd sträcka mellan stoppande fel

 

 

Egna nyckeltal

 

Körd sträcka mellan fel som ledde till produktionsbortfall

Måltal sträcka mellan fel som ledde till produktionsbortfall

 

Resultat från kundunder-sökningar

G4-DMA

Märkning av produkter och tjänster

Väsentlig fråga kundundersökningar

 

 

G4-PR5

Resultat från undersökningar som mäter kundnöjdhet

Måltal kundundersökningar

 Övergripande nyckeltal/KPI

 

Tillgänglighet för alla resenärer

G4-DMA

Egen väsentlig fråga

Väsentlig fråga tillgänglighet för alla resenärer

SL ansvarar för fysisk tillgänglighet. MTR ansvarar för bemötande och ska föreslå synpunkter som kan öka funktionalitet.

Princip 1,2

 

Eget nyckeltal

Inställelse för ledsagare

Uppfyllelse inställelsetid

Princip 1,2

Resenärens hälsa och säkerhet

G4-DMA

Hälsa och säkerhet för kunden

Väsentlig fråga resenärens hälsa och säkerhet

SL äger trygghetskameror och biljettsystem. Arbetet med resenärernas hälsa är under utveckling.

Princip 1,2

 

G4-PR1

Andel betydande produkt- och tjänstekategorier för vilka hälso- och säkerhetspåverkan bedöms för förbättringar

Väsentlig fråga resenärens hälsa och säkerhet

 

 

Eget nyckeltal

Totalt skadade och omkomna i tunnelbanetrafiken

Måltal antal skadade i tunnelbanan

Övergripande nyckeltal/KPI

 

Senast uppdaterad: 2017-05-09