GRI-index
Hållbarhetsredovisningen är upprättad utifrån GRI G4, nivå Core. I tabellen anges var den informationen som krävs enligt GRI G4 återfinns i denna redovisning. Avgränsningar, utelämnad information med mera specificeras under ”Kommentar”. Här hänvisas också var i redovisningen som arbetet med Global Compact är beskrivet. Informationen är inte externt granskad.
GRI-index 2016 standardupplysningar
STANDARDUPPLYSNINGAR (länk eller fakta) |
Global Compact |
||
Strategi och analys |
|||
G4-1 |
Uttalande från vd |
Vd:s uttalande om Global Compact |
|
Organisationsprofil |
|||
G4-3 |
Organisationens namn |
|
|
G4-4 |
Viktigaste varumärkena, produkterna och/eller tjänsterna |
|
|
G4-5 |
Lokalisering av organisationens huvudkontor |
Rålambsvägen 17, Stockholm, Sverige Postadress: Box 10038, 121 26 Stockholm Globen |
|
G4-6 |
Länder där organisationen är verksam |
Verksamhet endast i Sverige |
|
G4-7 |
Ägarstruktur och företagsform |
||
G4-8 |
Marknader där organisationen är verksam |
|
|
G4-9 |
Organisationens storlek |
|
|
G4-10 |
Total personalstyrka uppdelad på anställningsform, anställningsvillkor, region och kön |
Året i siffror (Region inte relevant) |
Princip 6 |
G4-11 |
Andel av personalstyrkan som omfattas av kollektivavtal |
100 % |
Princip 3 |
G4-12 |
Organisationens leverantörskedja |
|
|
G4-13 |
Väsentliga förändringar under redovisningsperioden |
MTR Stockholm AB och MTR Tech har bildats och är helägt dotterbolag till MTR Nordic AB |
|
G4-14 |
Om och hur organisationen följer Försiktighetsprincipen |
|
|
G4-15 |
Externa regelverk, standarder, principer som organisationen omfattas av/stödjer |
|
|
G4-16 |
Medlemskap i organisationer och sammanslutningar |
|
|
Väsentliga aspekter och avgränsningar |
|||
G4-17 |
Enheter som ingår i organisationens finansiella redovisning |
MTR Stockholm AB, 556762-7152 och MTR Tech AB, 556762-7160 |
|
G4-18 |
Processen för att definiera redovisningens innehåll och aspektavgränsningar |
|
|
G4-19 |
Samtliga identifierade väsentliga aspekter |
|
|
G4-20 |
Varje väsentlig aspekts avgränsning inom organisationen |
|
|
G4-21 |
Varje väsentlig aspekts avgränsning utanför organisationen |
|
|
G4-22 |
Effekten av och orsaken till omräkning av data/information |
|
|
G4-23 |
Väsentliga förändringar som gjorts sedan föregående redovisningsperiod |
Inga väsentlig förändringar |
|
Intressentengagemang |
|||
G4-24 |
Intressentgrupper som organisationen har kontakt med |
|
|
G4-25 |
Identifiering och urval av intressenter |
|
|
G4-26 |
Tillvägagångssätt vid kommunikation med intressenter |
|
|
G4-27 |
Viktiga frågor som lyfts via kommunikation med intressenter |
|
|
Redovisningsprofil |
|||
G4-28 |
Redovisningsperiod |
2016-01-01 till 2016-12-31 |
|
G4-29 |
Senaste redovisningen |
Gällande 2015 publicerades i april 2016 |
|
G4-30 |
Redovisningscykel |
Årlig |
|
G4-31 |
Kontaktperson för redovisningen |
Miljö- och hållbarhetsansvarig |
|
G4-32 |
GRI-index och referens till externt bestyrkande |
Redovisning inte externt granskad |
|
G4-33 |
Policy och rutiner för extern granskning |
|
|
Styrning |
|||
G4-34 |
Organisationens bolagsstyrning |
|
|
Etik och integritet |
|||
G4-56 |
Organisationens värderingar, principer, standarder och normer |
Princip 10 |
GRI-Index 2016 Väsentliga hållbarhetsfrågor
VÄSENTLIGA HÅLLBARHETS-FRÅGOR |
DMA OCH INDIKATORER |
LÄNK KOMMENTAR |
Global compact |
|
Ekonomi |
||||
Lönsamhet och tillväxt |
G4-DMA |
Ekonomiskt resultat |
Princip 7 |
|
|
G4-EC1 |
Direkt ekonomiskt värde och fördelning |
|
|
Indirekt ekonomisk påverkan genom att göra effektivt resande möjligt |
G4-DMA |
Indirekt ekonomisk påverkan |
|
|
|
G4-EC7 |
Utveckling och påverkan av investeringar i infrastruktur och tjänster |
Samverkan i stadsutvecklingsprojekt MTR har inget formellt ansvar för utbyggnaden av tunnelbanan. SL äger dagens Infrastruktur och stationsmiljö. |
|
|
G4-EC8 |
Betydande indirekt ekonomisk påverkan, inklusive omfattning av effekterna |
|
|
Miljö |
||||
Bidra till minskad klimatpåver- kan genom ökat resande |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
|
|
|
Eget nyckeltal |
Antal påstigande i tunnelbanan |
|
|
Energianvändning |
G4-DMA |
Energi |
SL köper in all energi till driften av tågen. MTR kan inte påverka. |
Princip 7,8,9 |
|
G4-EN3 |
Direkt energianvändning |
Princip 7,8 |
|
|
G4-EN5 |
Energiintensitet |
Princip 8 |
|
Klimatpåverkande utsläpp |
G4-DMA |
Utsläpp |
Princip 7 |
|
|
G4-EN15 |
Direkta utsläpp av växthusgaser (Scope 1) |
Princip 7,8 |
|
|
G4-EN17 |
Andra indirekta utsläpp växthusgaser (Scope 3) |
Princip 7,8 |
|
Kemikaliehantering |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
Väsentlig fråga Kemikaliehantering Städning av vagnar sker på depå av underleverantör till MTR. MTR grovstädar vid ändstation. SL äger reningsanläggningarna på depåer/ verkstad |
Princip 7,8,9
|
|
Eget nyckeltal |
Antal anmärkningar vid provtagningar |
|
|
Hållbarhetskrav i leverantörskedjan (miljö) |
G4-DMA |
Leverantörsutvärderingar med avseende på miljö |
Princip 7,8,9 |
|
|
EN-32 |
Procent nya leverantörer som utvärderats efter miljökriterier |
Princip 7,8,9
|
|
Social – Anställningsförhållanden och arbetsvillkor |
||||
Arbetsmiljö och hälsa |
G4-DMA |
Anställdas hälsa och säkerhet |
|
|
|
G4-LA6 |
Typ av skada och graden av skada, sjukdomar, förlorade dagar, frånvaro samt totala antalet arbetsrelaterade dödsolyckor per region och kön |
|
|
|
G4-LA8 |
Hälsa och säkerhet som omfattas av formella överenskommelser med fackföreningar |
|
|
Nöjda medarbetare |
G4-DMA |
Anställning |
|
Princip 3 |
|
G4-LA1 |
Totalt antal och andel nyanställningar samt personalomsättning per åldersgrupp, kön och region |
Personalomsättning per åldersgrupp och kön redovisas inte. Region inte relevant. |
|
|
Eget nyckeltal |
Nöjd medarbetarindex |
|
|
Mångfald och jämställdhet |
G4-DMA |
Mångfald och jämställdhet |
Princip 6 |
|
|
G4-LA12 |
Styrelsesammansättning samt uppdelning av anställda efter kön, åldersgrupp, minoritetsgruppstillhörighet och andra mångfaldsindikatorer |
Princip 6 |
|
Hållbarhetskrav i leverantörskedjan (arbetsrätt) |
G4-DMA |
Leverantörsbedömning avseende arbetsrätt |
Princip 3,4,5,6 |
|
|
G4-LA14 |
Procent leverantörer som utvärderats efter kriterier för arbetsrätt |
Princip 3,4,5,6 |
|
Utbildning och kompetens-utveckling |
G4-DMA |
Träning och utbildning |
Princip 6 |
|
|
G4-LA9 |
Genomsnittligt antal utbildningstimmar per anställd fördelat på kön och personalkategori |
Inte fördelat på kön och personalkategori |
Princip 6 |
|
G4-LA11 |
Andel anställda som får regelbunden utvärdering och karriärutveckling, efter kön och efter personalkategori |
Samtliga medarbetare får regelbundna utvärderingar/ utvecklingssamtal |
Princip 6 |
Social – Mänskliga rättigheter |
||||
Motverka diskriminering |
G4-DMA |
Ingen diskriminering |
Princip 1,2,6 |
|
|
G4-HR3 |
Totalt antal fall av diskriminering och vidtagna korrigerande åtgärder |
Princip 6 |
|
Hållbarhetskrav i leverantörskedjan (mänskliga rättigheter) |
G4-DMA |
Leverantörsutvärderingar med avseende på mänskliga rättigheter |
Princip 1,2 |
|
|
G4-HR10 |
Andel nya leverantörer som utvärderats enligt kriterier för mänskliga rättigheter |
Princip 1,2 |
|
Social – Produktansvar |
||||
Punktlighet och tågtillgänglighet |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
|
|
|
Eget nyckeltal |
Punktlighet |
|
|
|
Eget nyckeltal |
Tågtillgänglighet |
|
|
Funktionella, attraktiva och trygga kundmiljöer |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
MTR ansvarar för klottersanering, lokalvård, kortterminaler och felrapportering. SL ansvarar för resten. |
Princip 1 |
|
Eget nyckeltal |
Andel resenärer nöjda med städning av vagnar |
|
|
|
Eget nyckeltal |
Andel resenärer nöjda med städning av stationer |
|
|
Tillförlitlig och lättillgänglig trafikinformation |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
Väsentlig fråga trafikinformation MTR starkt beroende av SL i denna fråga, jobbar för sam syn. |
|
|
Eget nyckeltal |
Andel resenärer som är nöjda med trafikinformationen |
|
|
Ansvar för egendom som vi använder |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
|
|
|
Egna nyckeltal |
Körd sträcka mellan stoppande fel. |
|
|
|
Egna nyckeltal
|
Körd sträcka mellan fel som ledde till produktionsbortfall |
Måltal sträcka mellan fel som ledde till produktionsbortfall |
|
Resultat från kundunder-sökningar |
G4-DMA |
Märkning av produkter och tjänster |
|
|
|
G4-PR5 |
Resultat från undersökningar som mäter kundnöjdhet |
|
|
Tillgänglighet för alla resenärer |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
Väsentlig fråga tillgänglighet för alla resenärer SL ansvarar för fysisk tillgänglighet. MTR ansvarar för bemötande och ska föreslå synpunkter som kan öka funktionalitet. |
Princip 1,2 |
|
Eget nyckeltal |
Inställelse för ledsagare |
Princip 1,2 |
|
Resenärens hälsa och säkerhet |
G4-DMA |
Hälsa och säkerhet för kunden |
Väsentlig fråga resenärens hälsa och säkerhet SL äger trygghetskameror och biljettsystem. Arbetet med resenärernas hälsa är under utveckling. |
Princip 1,2 |
|
G4-PR1 |
Andel betydande produkt- och tjänstekategorier för vilka hälso- och säkerhetspåverkan bedöms för förbättringar |
|
|
|
Eget nyckeltal |
Totalt skadade och omkomna i tunnelbanetrafiken |
|
Senast uppdaterad: 2017-05-09