Nästan tusen års sparad restid för stockholmarna – en ny standard för Stockholms tunnelbana
2025-10-22 13:39
Efter 16 år som operatör lämnar MTR över driften av Stockholms tunnelbana den 2 november 2025. Under MTR:s tid har både punktlighet och kundnöjdhet förbättrats och resenärerna har tillsammans sparat 488 miljoner minuter vilket motsvarar nästan tusen år i restid tack vare färre förseningar och inställda avgångar.

En vanlig vardag kör tunnelbanan i Stockholm ett varv runt jorden, fördelat på närmare 2000 avgångar och med totalt ca 37 700 stopp på stationer. Totalt görs det över en miljon resor med tunnelbanan varje vardag.
Sedan MTR tog över driften av tunnelbanan har punktligheten ökat från 93,5 procent år 2010 till 98,7 procent hittills i år. Bakom utvecklingen ligger bland annat avancerad trafikanalys, egenutvecklat digitalt förarstöd och en mycket hög kvalitet i arbetet med service och underhåll av tågen. Totalt har den förbättrade trafiken gett ett samhällsekonomiskt värde på omkring 3 miljarder kronor*.
– Hur väl tunnelbanan fungerar får stor påverkan för Stockholms invånare och besökare. När vi tog över tunnelbanan var över ett av tjugo tåg försenat. Nu är det snarare ett av hundra. Även kundnöjdheten har ökat och nått nya rekordnivåer under de senaste åren. Vi har satt en ny standard för både punktlighet och kundnöjdhet för Stockholms tunnelbana, säger David Tang, Property and International Business Director hos MTR Corporation.
Den övergripande kundnöjdheten för tunnelbanan i Stockholm har utvecklats från 78 % år 2010 till 85% idag. Bland annat har MTR introducerat rörliga resurser såsom kundservicevärdar för bättre kundservice i samband med evenemang och trafikstörningar. Även städning och sanering har förbättrats, vilket lett till renare kundmiljöer och minskad skadegörelse.
Söndag 2 november lämnar MTR över driften av tunnelbanan till ny operatör. Då byter även över 3000 medarbetare arbetsgivare, som del av den verksamhetsövergång som sker.
– Vi är otroligt stolta över den utveckling som tunnelbanan har genomgått sedan MTR tog över ansvaret för driften i slutet av 2009. Utvecklingen är resultatet av systematiskt förbättringsarbete i stort och smått, och alla medarbetares engagemang, nytänkande och samarbete genom åren, säger David Tang, Property and International Business Director hos MTR Corporation.
Varje år görs mer än 300 miljoner resor inom tunnelbanan. Det är fler än det totala antalet resor som görs inom järnvägstrafiken i hela Sverige per år
– Nu lämnar vi över ett robust och modernt system som står väl rustat inför att tunnelbanan går in i en ny, expansiv fas med fler stationer, längre linjer och ännu större betydelse för Stockholmsregionen, säger Caroline Åstrand, vd för MTR Tunnelbanan och koncernchef för MTR i Norden.
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Sandh, Pressansvarig kommunikatör, press@mtr.se 08-578 610 20
* Enligt beräkningar baserade på Trafikverkets ASEK-metod för perioden 2011–2025, jämfört med 2010.
Exempel på förändringar inom tunnelbanan under MTR:s avtalstid
- Förbättrat arbetssätt inom trafiken för punktligare körning, till exempel med ett egenutvecklat digitalt stöd till föraren.
- Infört ett digitalt stöd för EcoDrivning, vilket bidrar till att spara energi, minska miljöpåverkan och samtidigt främjar körning som skapar en bekvämare upplevelse för både förare och resenärer.
- På uppdrag av Trafikförvaltningen i Region Stockholm infört den nya fordonstypen C30 och utfasning av samtliga tåg av de äldsta modellerna.
- Förbättrat fordonsunderhållet så att antalet kilometer tåget går mellan fordonsrelaterade stopp ökat sex gånger - från 0,6 miljoner km till nästan 4 miljoner km*.
- Gjort om spärrkioskarna till servicediskar och skiftat fokus från kontroll till service.
- I nära samverkan med SL har både biljettutbud och betalningsmöjligheter på stationerna förbättras, t ex betalning med kort.
- Initierat rollen kundservicevärd som varje dag finns närmare resenärerna på plattformen för att guida och svara på frågor och som också är en viktig rörlig resurs i samband med evenemang och trafikstörningar.
- Utvecklat processer och arbetsverktyg för renare kundmiljöer.
- Infört nya rutiner för att upptäcka och registrera klotter och för snabba åtgärder såsom sanering för att minska skadegörelse i resenärsmiljö.
- Tagit hem lokalvård och fordonsunderhåll till helägda bolag inom koncernen (tidigare outsourcade tjänster eller delägda bolag).
- Nära samarbete med lokalsamhället för att skapa tryggare stationer.
- MTR har två gånger, 2014 och 2018, mottagit Utmärkelsen Svensk Kvalitet för ett konsekvent och systematiskt kvalitetsarbete, vilket lagt grunden för det utvecklingsarbete som pågått fram tills nu.
* Avtalets första 12 månader, jämfört med senaste 12 månaderna
Senast uppdaterad: 2025-10-22