Så här fungerar hittegods

Vi gör allt vi kan för att vi ska hitta det du tappat bort. Här följer en del tips om hur du kan underlätta för oss att hitta ditt föremål.

Akuta ärenden

Om det du söker är ett akut ärende och det var mindre än två timmar sedan du förlorade godset, kan du ringa SL Kundservice på telefon 08-600 10 00. Exempel på akuta ärenden är livsviktig medicin, mobiltelefon, dator, hemnycklar eller plånbok.

Övriga ärenden

Vissa lösa saker får vi in i sådana mängder, eller så är de så snarlika att vi inte kan söka på dem i vårt system, utan du måste själv komma in till vår hittegodsutlämning på Klara Östra Kyrkogata 6. Det kan till exempel vara tröjor, jackor, vantar, handskar, mössor, hattar, paraplyer, kryckor, glasögon eller nycklar. Nycklar med nyckelbricka och vissa lösa kort skickas till ägaren med posten.

Lösa pass, körkort och nationella id-handlingar lämnas alltid till polisen. Saker i påsar och väskor liksom böcker, skridskor och liknande gods registreras och går sedan att söka efter i vårt datasystem. I dag trafikerar bussar och tåg ofta olika linjer under dagen. Därför är det inte säkert att det du söker återfinns på den linje du åkt med. Du får därför räkna med att det tar minst 8 – 10 dagar innan dessa artiklar har hunnit in till oss.

Förbered dig

Innan du kontaktar oss kan du förbereda dig genom att ta fram så mycket informationen som möjligt kring ditt ärende. Till exempel:

  • Fabrikat
  • Modell
  • Färg
  • Eventuell märkning
  • Serienummer
  • Mobiloperatör
  • Telefonnummer (Till borttappad mobil)
  • IMEI-nummer
  • Kortnummer SL Access (Fyra siffror som kan finnas på kvittot)

Har du glömt din mobiltelefon?

För att vi ska kunna söka på just din mobiltelefon behöver vi veta mobiltelefonens IMEI-nummer eller SIM-kortsnumret som fanns i mobiltelefonen. SIM-kortsnumret kan du få genom att kontakta din operatör.  

Vi söker aktivt efter ägaren

Om något på godset visar vem som är ägare meddelar vi personen genom brev eller e-post. Har du fått sådan information ber vi dig att ta med det utsända registreringsnumret när du kommer för att hämta ditt gods.

Att hämta hittegods över disk är kostnadsfritt, men du kommer att behöva identifiera dig med id-kort, pass eller liknande. Vi måste veta vem vi lämnar ut godset till.

I de fall vi inte lyckas identifiera ägaren, behåller vi hittegodset i tre månader. Därefter donerar vi föremålen till välgörande ändamål.

Fullmakt

Om du inte kan komma själv för att hämta ditt borttappade föremål kan du skriva ut en fullmakt och ge till ditt ombud. Fullmakten laddar nu ned som pdf.

Senast uppdaterad: 2017-01-31