Så styrs MTR - hållbart och långsiktigt

ÖVERGRIPANDE STYRNING

MTR Tunnelbanan (inklusive MTR Tech) och MTR Pendeltågen styrs dels av de omfattande avtalen med Trafikförvaltningen, dels faktumet att verksamheterna är tillståndspliktig inom säkerhet respektive anmälningspliktig inom miljö. MTR Pendeltågen och MTR Express styrs även av regelverket för upprätthållande av vårt säkerhetsintyg.

För att skapa en tydlig styrning för hela MTR Nordic har vi infört ett verksamhetsledningssystem där varje bolags huvudprocess och delprocesser finns dokumenterade tillsammans med stödprocesser och rutiner. Samtliga områden för kvalitet, miljö, arbetsmiljö och säkerhet är integrerat i systemet.

 MTR Nordics och samtliga bolags huvudprocesser grundar sig på P-D-C-A-metodiken (Plan-Do-Check-Act) med fokus på ”input” och ”output” från kritiska processer, samt mätning och uppföljning av dessa för att säkra effektivitet. Våra huvudprocesser utgår från resenärens perspektiv med fokus på kärnverksamheten: planering, drift och underhåll. För att styra och följa upp processerna finns ett antal nyckeltal som utgår från vår balansplatta. Balansplattan är MTR:s övergripande styrmodell för att säkra goda resultat och nöjda medarbetare. Den är utvecklad som en styrmodell där underliggande nyckeltal och fokusområden bryts ner så att alla medarbetare kan se och förstå sitt bidrag till helheten, såväl för det egna bolaget som till MTR som helhet. Den säkrar även att vi har rätt fokus och balans mellan våra viktigaste områden och ger oss ett verktyg för att visa hur fokus ibland skiftar mellan områdena för att verksamheten ska kunna utvecklas. I mitten av balansplattan finns säkerhet placerat som en symbol för att visa att oavsett vilket mål vi strävar efter så tummar vi aldrig på säkerheten.

 

BalansplattanBalansplattan

 

Leverantörsuppföljning

Inom ramen för verksamhetsledningssystemet, Global Compact och riktlinjer från den globala MTR-koncernen ställer vi även krav på leverantörer och underentreprenörer inom främst områdena för kvalitet, miljö och socialt ansvarstagande. Vi har tagit fram en egenbedömningsenkät med hållbarhetsfrågor som vi sedan 2016 skickar ut till alla våra betydande leverantörer. Syftet med enkäten är att få bästa möjliga leverantörer till verksamheten och göra hållbara val. Vi registrerar delar av svaren i vårt leverantörssystem för uppföljning medan andra delar ligger till grund för framtida revisioner.

                       

Riskhantering

Vi arbetar löpande med riskhantering för att säkra en förutsägbar och lönsam verksamhet, hantera förväntningar samt skapa förtroende för verksamheten. Det handlar om att identifiera, värdera, hantera och kontrollera de risker och möjligheter som kan påverka uppfyllandet av årliga mål och långsiktiga strategier. I detta omfattas samtliga risker såstom säkerhetsrisker, finansiella och operationella risker. Risker som identifieras hanteras på ett strukturerat sätt, är en del av beslutsfattandet och dokumenteras på ett för ändamålet avsett sätt. Riskhanteringen är en integrerad del av vår verksamhet, huvudprocesser och projekt med syfte att trygga transparens och styrning. All riskhantering bygger på ISO 31000 och sker enligt konceptet Enterprise Risk Management, ERM. Arbetet bedrivs enligt det gemensamma ramverket och processen för företagsövergripande riskhantering samt uppfyller MTR-koncernens generella krav på riskhantering.

Försiktighetsprincipen använder vi främst vid val av de kemikalier som används i verksamheten. Även i den övriga riskhanteringen utgör principen en viktig komponent för att undvika eller minska skador på miljö och hälsa.

 

Ansvar och befogenheter

Avdelningsdirektörer eller ledare är ägare av processerna i verksamhetsledningssystemet. De ansvarar för att följa upp sina respektive processers innehåll och uppsatta mål samt utveckla och förbättra dessa enligt MTR Nordics övergripande strategi. Som vd för MTR Nordic är Håkan Nilsson ytterst ansvarig för hållbarhetsarbetet tillsammans med vd för respektive bolag. Ansvariga direktörer för de olika ingående delarna i hållbarhetsarbetet rapporterar till vd.

 

Uppföljning och rapportering

Ledningen utvärderar under året hur verksamhetsledningssystemet fungerar och beslutar om förbättringar eller förändringar. Krav finns på att rapportera hållbarhetsdata – kopplade till UITP och GRI – till våra ägare. Vi rapporterar även årligen framsteg inom hållbarhetsarbetet till FN som en del av medlemskapet i Global Compact. MTR Tunnelbanan och MTR Tech är sedan 2011 kvalitets- och miljöcertifierade enligt ISO 9001 och 14001, och varje år genomförs ett flertal såväl externa som interna revisioner av vårt arbete och verksamhetsledningssystem.
Under 2017, i och med MTR Tunnelbanans och MTR Techs omcertifiering, certifierades även MTR Nordic. Certifieringen genomfördes mot den uppdaterade versionen av ISO standarderna 9001:2015 och 14001:2015. Under hösten 2017 certifierades även MTR Express, medan MTR Pendeltågen och Emtrain (vårt delägda dotterbolag) kommer att certifieras under 2018 [1]. I och med bildandet av MTR Nordic som en koncern ändrade vi även vårt certifikat till att bli ett multi-site certifikat för att omfatta samtliga bolag, förutom Emtrain som har ett eget certifikat. Bolagen genomgår fortfarande enskilda certifieringar men genom det nya upplägget kan vi tydliggöra strukturen för MTR Nordics stöd till bolagen.

Varje månad har Trafikförvaltningen formella separata möten med MTR Tunnelbanan och MTR Pendeltågen för olika ämnesområden samt ett övergripande affärsmöte. Vid dessa möten följs leverans mot kraven i avtalet upp, där resultatet sedan ligger till grund för den ekonomiska regleringen. Inför dessa möten sammanställs rapporter av utfallet av bland annat nyckeltal, mål och leveranser som finns specificerade i respektive avtal.

 

 

STÄNDIG UTVECKLING

För MTR är ständig utveckling en självklarhet. Vi arbetar enligt konceptet Work Improvement Team, WIT, som baseras på metodikerna PDCA, Plan-Do-Check-Act och Six Sigma. Detta för att skapa engagemang och delaktighet kring våra processer, få hållbara resultat och öka vårt kundfokus. Konceptet går ut på att sätta samman ett medarbetarteam för att fokusera på ett förbättringsområde, gå till grunden med orsakerna till problemet och därefter ta fram lösningar och genomföra dessa. Under 2017 har WIT-arbetet tagit ordentlig fart, speciellt inom MTR Tunnelbanan och MTR Tech, där majoriteten av WIT-aktiviteterna genomförts. MTR Tunnelbanan överträffade till och med sitt årsmål på avslutade aktiviteter. Även MTR Nordic och MTR Express har implementerat WIT inom sina verksamheter. Totalt avslutades 157 WIT-aktiviteter med gott resultat. Majoriteten av ledare och specialister har genomgått en WIT-ledarutbildning varav många har startat eller varit delaktiga i en WIT-aktivitet. Under 2018 kommer WIT-konceptet att rullas ut inom Pendeltågen. Operativa medarbetare inom hela koncernen erbjuds en kortare e-learning i WIT-metodiken för att lära sig grunderna.

Vårt mål är att göra WIT till en självklar del i arbetet med ständig utveckling.

Enligt vårt avtal med Trafikförvaltningen har vi ett uppdelat ansvar för alla olika områden som rör tunnelbaneverksamheten. För att tydliggöra vårt uppdrag har vi sammanfattat de olika delarna enligt bilden nedan. Som företag vill vi gärna ta ett helhetsansvar för resenärens resa även för de områden där vi inte har ett direkt ansvar. För dessa områden samverkar vi med Trafikförvaltningen och/eller andra leverantörer för att säkra att våra resenärer får en positiv upplevelse när de reser med oss.

  Ansvarsområden

Helhetsansvar för nöjdare kunder och effektivare drift

 

HÅLLBAR UTVECKLING

MTR arbetar för att skapa långsiktiga hållbara värden för vår kund Trafikförvaltningen, ägare, medarbetare, samarbetspartner, resenärer och samhället i stort. Vår vision om att vara ett ledande globalt företag som med omsorgsfull service länkar samman och utvecklar hållbara samhällen leder oss i det arbetet. Vi bidrar till en hållbar utveckling främst inom fyra områden: Möjliggöra effektivt resande, Minska miljö- och klimatpåverkan, Främja mångfald samt Utveckla och länka samman samhällen.

  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] MTR Pendeltågen och Emtrain fick under våren 2018 sina respektive certifikat  

 

Senast uppdaterad: 2018-04-23