Punktligt

Ett av MTR:s viktigaste uppdrag är att leve­rera en punktlig och stabil trafik. För tunnelbanan och pendeltågen innebär det konkret att genomföra den trafik som Trafikförvaltningen har beställt, medan det för MTR Express innebär att leverera en punktlig trafik i förhållande till den överenskomna tidtabellen med Trafikverket – samtliga med en hög kvalitet. Utöver detta vill vi även möta eller överträffa våra resenärers förväntningar, och visa att samtliga våra trafikslag är pålitliga. Ett stopp eller en stör­ning i spårtrafiken innebär stora samhälls­ekonomiska förluster, och för resenären är tidhållningen helt central.

Vi mäter punktligheten för samtliga verksamheter dagligen. Varje morgon får ett stort antal chefer och medarbetare en sammanställning av gårdagens utfall som utvärderas och analyseras. Inom tunnelbana och pendeltågen genomförs täta och regel­bundna punktlighetsmöten där medarbetare inom trafikledning, fordons­underhåll, analys, infrastruktur och pla­nering deltar för att gå igenom periodens utfall och för att identifiera åtgärder. Inom tunnelbanedepåerna har alla chefer medarbetarmö­ten i början och slutet av varje skift för att följa upp gårdagens fordonsleverans och resultat, analysera fel och orsaker samt gå igenom dagens produktion. Utförd produk­tion följs även upp varannan vecka vid mö­ten, där medarbetare från både lokal och central nivå deltar.

Två tekniker som våra förare och servicevärdar på tunnelbanan och pendeltågen använder sig av för att hålla punktligheten är dels att använda mikrofonen med information till resenärerna för att minska tiden för resandeutväxlingen och dels att använda olika digitala system för att kunna planera körningen bättre enligt tidtabell.

Förarna inom tunnelbanan får individuell punktlighetsåterkoppling i realtid, som under året har förfinats med hjälp av det digitala förarstödet. Förarstödet är sedan januari 2016 obligatoriskt att använda vid tågkörning i trafik. Huvudsyftet med återkopplingen är att stötta föraren att hålla en så jämn och punktlig trafik som möjligt och det är tydligt att när förarstödet används så uppnår vi positiva resultat. En gång i månaden skickar även gruppcheferna ett personligt mail till sina förare med återkoppling på sin individuella punktlighet den senaste månaden. Även lokförare inom pendeltågen får individuell punktlighetsåterkoppling för att dels kunna se sin egen påverkan på nyckeltalet och dels för att kunna utveckla sitt körsätt.

Tunnelbanan har ständigt förbättrat punktligen över åren. Från 2010 till 2017 har punktligheten ökat från 93,5 % till 97,8 %, vilket är en fantastisk prestation. Förutom förarnas körning grundar det sig i ett strukturerat arbete hos trafikledarna som har utvecklats under flera år. Med stor kunskap och smarta lösningar för störningar bidrar de till att minska både stopptid och konsekvenser av mindre störningar och de bidrar därmed till vår fina punktlighet. Grundpelarna i en punktlig drift ska heller inte underskattas och förtjänar att omnämnas. Vi hade aldrig nått de här fina resultaten om inte planeringsavdelningen gjort ett så grundligt arbete med tidtabellerna, om MTR Tech inte levererat fordon i tid som håller hela dagen, och om Strukton i samarbete med Infragruppen på MTR inte säkerställt att infrastrukturen levererar en god tillgänglighet.

Tågtrafik får ofta kritik för att inte vara i tid men på sträckan Stockholm-Göteborg, som MTR Express trafikerar är punktligheten för tåget betydligt bättre än flyget. MTR Express uppnådde en punktlighet om 82 procent, mätt som ankomst inom 5 minuter, vilket är över 11 procentenheter bättre än SJ:s snabbtåg och drygt 20 procentenheter bättre än den genomsnittliga punktligheten för flygbolagen på sträckan. Det är viktigt att den här informationen når fram till resenärer eftersom vi vet att punktlighet är en viktig faktor när det gäller val av färdsätt.

Då pendeltågen och MTR Express kör på ett öppet spår, till skillnad från tunnelbanan, finns det yttre faktorer som påverkar punktligheten som vi inte direkt har rådighet över. Detta kan vara infrastrukturproblem i form av spårfel och fel på signalsystemet, andra tågoperatörers påverkan eller att något eller någon obehörig befinner sig på spåren. För resenärens upplevelse av punktligheten särskiljs inte dessa omständigheter från de som vi som bolag har direkt ansvar för. För att utveckla och förbättra punktligheten inom dessa områden samverkar vi med Trafikverket, Trafikförvaltningen och andra leverantörer för att ständigt förbättra resenärens upplevelse av resan med oss.

När det gäller punktligheten för Pendeltågen där vi har direkt ansvar finns det en hel del utmaningar som även visar sig i siffrorna. MTR tog över driften av Pendeltågen i december 2016 och vi har därmed inte haft lika lång tid på oss att arbeta med åtgärder för att stärka punktligheten som vi har haft i tunnelbanan. Under 2017 nådde vi en punktlighet på 89,5 procent vilket är under målsättningen på 91,5 procent.   Att vi inte nådde målsättningen beror både på sådant som vi inte har direkt rådighet över som infrastrukturproblem, men även faktorer där vi har möjlighet att påverka som exempelvis fordonsfel.

 MTRX Snö

 MTR Express X74

 

UNDERHÅLL

MTR har ett stort ansvar för tunnelbanans och pendeltågens fordon, depåer och stationer, och det är viktigt att såväl vagnar som infrastruktur nyttjas på ett effektivt sätt samt har kapacitet för alltfler resenärer.

Vi deltar aktivt tillsammans med Trafikförvaltningen för att på ett kostnadseffektivt och framåtsyftande sätt förvalta och utveckla tunnelbanan och pendeltågen. För tunnelbanan handlar det om fem tunnelbanedepåer och cirka 500 vagnar som Trafikförvaltningen äger, men som vi har ett funktionellt helhetsansvar för fram till 2023. Vi har också ett nära samarbete med Strukton, som på uppdrag av Trafikförvaltningen sköter tunnelbanans infrastruktur och signalsystem. Vi mäter på daglig basis tågtillgängligheten i tunnelbanan vilket är ett bra mått för att säkra ett tillfredställande tågunderhåll.

För Pendeltågen har vi ansvar för tre depåer (Södertälje, Bro och Älvsjö) och cirka 130 tåg, samt alla stationer, totalt 53 stycken. Underhållet för pendeltågen sköts av Emtrain AB som är ett dotterbolag till MTR Pendeltågen.

MTR Express äger sex tåg tillverkade av Stadler Rail, där Stadler Services Sweden utför fordonsunderhåll i den hyrda depån i Hagalund utanför Solna (i samarbete med ISS som utför städning och tvätt).

 

MTRT Depå

C20-tåg i tunnelbanedepå 

 

Senast uppdaterad: 2018-04-23