Rent, fräscht och fungerande

En ren, fräsch och fungerande miljö är viktigt både för vår personal och våra resenärer. MTR ansvarar för städning av alla fordon (tunnelbana, pendeltåg och MTR Express), depåer och stationer. Det är en utmaning att dagligen städa många stora ytor där det rör sig väldigt många människor. Därför behövs tydliga rutiner och en strukturerad styrning, inte minst eftersom MTR både arbetar med egen- och inhyrd personal. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla arbetet och sedan MTR tog över tunnelbanan har andelen resenärer som är nöjda med städningen stadigt ökat. En gång i månaden följs städningen upp genom INSTA 800-mätningar, en nordisk standard för att mäta städkvalitet. Trafikförvaltningen gör även regelbundna uppföljningar av städning och klottersanering.

 INSTA800

 Städkvalitet enligt INSTA800 i tunnelbanan 2010-2018

 

 

Engagerade medarbetare och kvalitetshöjande åtgärder lyfter lokalvården

Sedan den 1 maj 2018 utför MTR Pendeltågen AB städning och klottersanering i egen regi efter att avtalet med Solreneriet AB sagts upp. Den nya verksamheten innebär att MTR Pendeltågen fått 188 nya anställda.

I och med övertagandet av lokalvården har en ny organisation byggts upp och parallellt har MTR investerat i flera kvalitetshöjande åtgärder som att köpa in ny utrustning, utbilda personal samt utveckla samarbetet mellan lokalvård, trafik och depå.

– Lokalvården är otroligt viktig för såväl medarbetare som resenärer. Genom att hålla rent och snyggt kan vi skapa en trygg och trevlig miljö i kollektivtrafiken och för MTR är detta ett prioriterat område, säger Magnus Freland, chef för lokalvården.

Sedan MTR tog över ansvaret för lokalvården i bolaget har nöjdheten gällande städningen av vagnarna bland pendeltågresenärerna stadigt ökat. Magnus Freland berättar entusiastiskt att MTR lägger stor vikt vid att etablera en stabil organisation för lokalvården.

– På kort tid har vi tack vare våra otroligt engagerade medarbetare och en rad insatser lyckats få en riktigt bra start. Vårt fokus nu är att fortsätta rekrytera kompetenta, serviceinriktade medarbetare och utveckla organisationen ytterligare. Vi vill bli bättre och tillsammans ska vi fortsätta arbeta för att hålla våra tåg och vår inomhusmiljö i toppskick.

 

Upplevdstäd

Städkvalitet MTR Pendeltågen 2018, data från Trafikförvaltningen

 

 

Att något i våra miljöer inte fungerar som det ska kan upptäckas på olika sätt. Felanmälningar görs av resenärer eller löpande av vår personal. Vi upptäcker även saker som behöver åtgärdas under de regelbundna ronder som genomförs under året. Bedömning och prioritering av felen görs baserat på hur akuta de är och ärendet lämnas sedan över till ansvarig som hanterar dem efter prioritet. Det är viktigt att komma ihåg att MTR inte har ansvar för vissa delar av den fysiska miljön, exempelvis rulltrappor, som är en av de vanligaste typerna av felanmälningar.

Både vad gäller klottersanering och städning är det viktigt att använda rätt typ av medel som är anpassade till materialet och som kan göra rent med så liten påverkan på miljön som möjligt. Vissa ytor och typer av färger kan dock behöva starkare kemikalier för att kunna saneras med ett godtagbart resultat och för att nå kravet att klotter ska vara borttaget inom 24 timmar efter upptäckt. Vi säkerställer dock alltid att vi följer SLL:s utfasningslista för kemikalier och har en tydlig process i de fall vi behöver introducera en ny kemikalie i verksamheten. Processen säkerställer att kemikalien inte innehåller ämnen som är förbjudna eller som vi inte bör använda. 

Sedan några år används joniserat vatten i daglig städning vid samtliga tunnelbanestationer och pendeltågsstationer vilket har lett till att förbrukningen av vanliga kemikalier minskat med 80 procent samtidigt som effektiviteten är minst lika bra. Vi arbetar kontinuerligt för att hitta den här typen av nya lösningar med win-win resultat.

 

 Petur

 Daglig städning station med Petur på MTR Pendeltågen

 

Senast uppdaterad: 2019-03-15