Interna och externa riktlinjer

INTERNA VÄGVISARE

Vår vision, mission och våra värderingar är det som driver oss och genomsyrar hela vår verksamhet. MTR:s gemensamma vision anger riktning för vår verksamhet, alltså vart vi vill. Missionen handlar om hur vi når visionen. I kombination med vår vision och mission är värderingarna en viktig del som ringar in det vi tror på inom MTR. Våra värderingar ska fungera som en röd tråd i allt vi gör. De visar hur vi förväntas vara mot varandra och vår omgivning. De vägleder oss när nya situationer uppstår och de fungerar som stöd för oss vid viktiga beslut. De är stommen i vår företagskultur och skapar samhörighet och ett gemensamt kitt att förhålla sig till. Oavsett i vilken del av verksamheten vi jobbar så delar vi samma värderingar.

  

Vision

MTR ska vara ett ledande globalt företag som med omsorgsfull service länkar samman och utvecklar hållbara samhällen.

 

Mission

Göra människors vardag enklare med

  • smidiga resor
  • attraktiva och funktionella stationsområden
  • omtänksamt bemötande

 

Värderingar

Värderingar färgtext

Code of Conduct

MTR ska agera med ansvarsfullt socialt och etiskt beteende. Vår Code of Conduct beskriver hur samtliga medarbetare – och även andra som agerar för vår räkning – ska bete sig mot varandra och omvärlden. Medarbetare får ta del av vår Code of Conduct vid rekrytering samt regelbundet intyga att de förstår och följer dessa riktlinjer. Varje enskild medarbetare som uppmärksammar överträdelser mot reglerna måste rapportera problemet omedelbart. Avvikelserna kan anmälas till chefen, överordnad chef eller till företagsledningen. Överträdelser av Code of Conduct eller befintliga bestämmelser kan leda till disciplinära åtgärder, uppsägning eller avsked, och kan även komma att rapporteras till berörda myndigheter. När det specifikt gäller misstanke om korruption inom MTR ska det anmälas till HR-direktören som tar upp ärendet i styrelsen. Under 2018 har inga sådana anmälningar kommit in. Code of Conduct ingår även som en del av vår uppförandekod som leverantörer och konsulter måste ta del av när avtal tecknas. De förbinder sig då att följa såväl uppförandekoden som hela vår Code of Conduct.

Riktlinjerna i Code of Conduct är tydliga: MTR tar avstånd från alla former av korruption. 

  

EXTERNA KRAV OCH RIKTLINJER

  • Avtalade krav: Varje månad har Trafikförvaltningen och MTR formella avstämningsmöten för såväl tunnelbane- som pendeltågsverksamheten.
  • Global Reporting Initiative: Trafikförvaltningen har från start krävt att MTR Tunnelbanan ska arbeta med dessa internationella riktlinjer inom hållbarhetsredovisning och vi har från 2017 valt att göra detta för samtliga bolag inom MTR Nordic Group. Från 2018 har vi gått över från GRI G4 till att redovisa enligt GRI Standards. www.globalreporting.org

 

  • UITP Charter on Sustainable Development: MTR är anslutet till programmet för hållbar utveckling i branschsammanslutningen för kollektivtrafik. www.uitp.org

  • FN:s Global Compact: MTR Tunnelbanan, dåvarande MTR Stockholm, anslöts till FN:s initiativ för ansvarsfullt företagande under 2011. I samband med att den nya organisationen bildades 2016 anslöts MTR Nordic till initiativet vilket innebär ett åtagande där samtliga bolag inom MTR Nordics koncern arbetar och rapporterar enligt FN:s riktlinjer för Global Compact. Vi står helt bakom dessa riktlinjer som innebär ett arbete med tio principer inom mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och antikorruption samt med FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling som antogs i september 2015. Inom ramen för åtagandet ska vi årligen rapportera våra mål, åtgärder och resultat till FN. www.unglobalcompact.org

     

 Globala målen

FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. www.globalamalen.se/

Senast uppdaterad: 2019-03-15