Så styrs MTR - hållbart och långsiktigt

ÖVERGRIPANDE STYRNING

MTR Tunnelbanan (inklusive MTR Tech) och MTR Pendeltågen styrs dels av de omfattande avtalen med Trafikförvaltningen, dels av faktumet att verksamheterna är tillståndspliktig inom säkerhet respektive anmälningspliktiga inom miljö. MTR Pendeltågen och MTR Express styrs även av regelverket för upprätthållande av vårt säkerhetsintyg.

För att säkerställa en tydlig styrning för hela MTR Nordic använder vi ett verksamhetsledningssystem där varje bolags huvudprocess och delprocesser finns dokumenterade tillsammans med stödprocesser och rutiner. Samtliga områden för kvalitet, miljö, arbetsmiljö och säkerhet är integrerade i systemet. Detta kan åskådliggöras genom t.ex. arbetet inom miljö och klimat där vi genom att utgå ifrån miljöutredningen tar fram miljöaspekter vilka, utifrån dess prioritet, klassificeras som betydande miljöaspekter och sedan formuleras om till miljömål som sedan följs upp på ett integrerat sätt i den ordinarie affärsuppföljningen.

MTR Nordics och samtliga bolags huvudprocesser och delprocesser är uppbyggda enligt SIPOC-metodiken (Supplier Input Process Output Customer) med fokus på kund och output för att säkerställa kundtillfredsställelse. Vi har tydliggjort hur de olika processerna hänger ihop vilket klargör vilka förutsättningar vi behöver för att utföra vårt arbete, underlättar mätning och uppföljning samt säkrar att vi gör rätt saker på bästa sätt. Våra huvudprocesser utgår från resenärens perspektiv med fokus på kärnverksamheten: planering, drift och underhåll. För att styra och följa upp processerna finns ett antal nyckeltal som utgår från vår balansplatta. Balansplattan är MTR:s övergripande styrmodell för att säkra goda resultat och nöjda medarbetare. Den är utvecklad som en styrmodell där underliggande nyckeltal och fokusområden bryts ner så att alla medarbetare kan se och förstå sitt bidrag till helheten, såväl för det egna bolaget som till MTR som helhet. Den säkrar även att vi har rätt fokus och balans mellan våra viktigaste områden och ger oss ett verktyg för att visa hur fokus ibland skiftar mellan områdena för att verksamheten ska kunna utvecklas. I mitten av balansplattan finns säkerhet placerat som en symbol för att visa att oavsett vilket mål vi strävar efter så tummar vi aldrig på säkerheten. För att åskådliggöra att hållbarhet är grundläggande för vår verksamhet och för att få till en tydligare styrning inom hållbarhet kommer vi att från och med 2019 även inkludera hållbarhet som en egen del av balansplattan.

 Nya balansplattan

 

Figur: Den uppdaterade Balansplattan

 

 

Leverantörsuppföljning

Inom ramen för verksamhetsledningssystemet, Global Compact och riktlinjer från den globala MTR-koncernen ställer vi även krav på leverantörer och underentreprenörer inom främst områdena för kvalitet, miljö och socialt ansvarstagande. Vi har en uppförandekod för leverantörer som bygger på Global Compacts 10 principer och som alla våra leverantörer ska följa. Sedan 2016 arbetar vi också med en egenbedömningsenkät med hållbarhetsfrågor som vi skickar ut till alla våra betydande leverantörer. Syftet med enkäten är att få bästa möjliga leverantörer till verksamheten och göra hållbara val. Vi registrerar delar av svaren i vårt leverantörssystem för uppföljning medan andra delar ligger till grund för framtida revisioner.

                       

Riskhantering

Vi arbetar löpande med riskhantering för att säkra en förutsägbar och lönsam verksamhet, hantera förväntningar samt skapa förtroende för verksamheten. Det handlar om att identifiera, värdera, hantera och kontrollera de risker och möjligheter som kan påverka uppfyllandet av årliga mål och långsiktiga strategier. I detta omfattas samtliga risker såsom säkerhetsrisker, finansiella och operationella risker. Risker som identifieras hanteras på ett strukturerat sätt, är en del av beslutsfattandet och dokumenteras på ett för ändamålet avsett sätt. Riskhanteringen är en integrerad del av vår verksamhet, huvudprocesser och projekt med syfte att trygga transparens och styrning. All riskhantering bygger på ISO 31000 och sker enligt konceptet Enterprise Risk Management, ERM. Arbetet bedrivs enligt det gemensamma ramverket och processen för företagsövergripande riskhantering samt uppfyller MTR-koncernens generella krav på riskhantering.  I samband med ändringar i järnvägsverksamheten följer vi CSM-RA-förordningen.

Försiktighetsprincipen är en viktig komponent för att undvika eller minska skador på miljö och hälsa, inte minst vid inköp och hantering av de kemikalier som används i verksamheten.

 

Ansvar och befogenheter

Avdelningsdirektörer eller ledare är ägare av processerna i verksamhetsledningssystemet. De ansvarar för att processerna tillämpas i verksamheten, att följa upp sina respektive processers innehåll och uppsatta mål samt att utveckla och förbättra dessa enligt MTR Nordics övergripande strategi. Som vd för MTR Nordic är Mark Jensen ytterst ansvarig för hållbarhetsarbetet tillsammans med vd för respektive bolag. Ansvariga direktörer för de olika ingående delarna i hållbarhetsarbetet rapporterar till vd.

 

Uppföljning och rapportering

Ledningen utvärderar under året hur verksamhetsledningssystemet fungerar och beslutar om förbättringar eller förändringar. Krav finns på att rapportera hållbarhetsdata – kopplade till UITP och GRI – till våra ägare. Vi rapporterar även årligen framsteg inom hållbarhetsarbetet till FN som en del av medlemskapet i Global Compact.

Alla bolag inom MTR Nordic är sedan 2018 certifierade enligt ISO 9001:2015 och 14001:2015. Under 2017 certifierades MTR Nordic och MTR Express. Då skedde även omcertifiering av MTR Tunnelbanan och MTR Tech. MTR Pendeltågen och Emtrain (vårt delägda dotterbolag) certifierades under våren 2018. I och med bildandet av MTR Nordic som en koncern i slutet av 2016 ändrade vi vårt certifikat till att bli ett multi-site-certifikat för att omfatta samtliga bolag, förutom Emtrain som har ett eget certifikat. Bolagen genomgår fortfarande enskilda certifieringar men genom det nya upplägget kan vi tydliggöra strukturen för MTR Nordics stöd till bolagen. Varje år genomförs ett flertal såväl externa som interna revisioner av vårt arbete och verksamhetsledningssystem.

Varje månad har Trafikförvaltningen formella separata möten med MTR Tunnelbanan och MTR Pendeltågen för olika ämnesområden samt ett övergripande affärsmöte. Vid dessa möten följs leverans upp mot kraven i avtalet, där resultatet sedan ligger till grund för den ekonomiska regleringen. Inför dessa möten sammanställs rapporter av utfallet av bland annat nyckeltal, mål och leveranser som finns specificerade i respektive avtal.

  

STÄNDIG UTVECKLING

För att skapa engagemang och delaktighet i vårt förbättringsarbete och för att genomföra förbättringar med ett gemensamt systematiskt tillvägagångssätt arbetar vi på MTR med WIT, Work Improvement Team. Vi utgår från ett förbättringsområde, går till botten med orsakerna till problemet och tar därefter fram lösningar och genomför dessa. Majoriteten av ledare och specialister har genomgått en WIT-ledarutbildning varav många har startat eller varit delaktiga i en WIT-aktivitet. Operativa medarbetare inom hela koncernen erbjuds en kortare e-learning i WIT-metodiken för att lära sig grunderna.

Ett exempel på en förbättringsaktivitet genom WIT som genomförts som berör hållbarhetsområdet är aktiviteten Energieffektivisering som syftade till att kartlägga energianvändningen på huvudkontoret för att identifiera potentiella besparingsområden. Ett annat exempel är aktiviteten Fittja Nyår där teamet arbetade för att stävja bråk som tidigare har uppkommit i Fittja på nyårsafton. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla, även på nyårsafton och genom riktade insatser har kollektivtrafiken fungerat väl.

Ständig utveckling handlar även om att se hur vi, genom att utöka vår verksamhet och ta ett större ansvar, kan leverera en ännu bättre kundupplevelse. Enligt vårt avtal med Trafikförvaltningen har vi ett uppdelat ansvar för alla olika områden som rör tunnelbane- och pendeltågsverksamheten. För att tydliggöra vårt uppdrag har vi sammanfattat de olika delarna enligt bilden nedan. Som företag vill vi gärna ta ett helhetsansvar för resenärens resa även för de områden där vi inte har ett direkt ansvar. För dessa områden samverkar vi med Trafikförvaltningen och/eller andra leverantörer för att säkra att våra resenärer får en positiv upplevelse när de reser med oss.

  Ansvarsområden

Helhetsansvar för nöjdare kunder och effektivare drift

 

HÅLLBAR UTVECKLING

MTR arbetar för att skapa långsiktiga hållbara värden för vår kund Trafikförvaltningen, ägare, medarbetare, samarbetspartner, resenärer och samhället i stort. Vår vision om att vara ett ledande globalt företag som med omsorgsfull service länkar samman och utvecklar hållbara samhällen leder oss i det arbetet. Vi bidrar till en hållbar utveckling främst inom fyra områden: Möjliggöra effektivt resande, Minska miljö- och klimatpåverkan, Främja mångfald samt Utveckla och länka samman samhällen.

 

Senast uppdaterad: 2019-03-15