I huvudet på en lokförare - intervju med Peter

Läs gärna intervjun med lokföraren Peter, som arbetar som lokförare på MTR Express. Här ger han sin bild av lokföraryrket och berättar saker om lokföraryrket som du kanske inte hade en aning om.

"Efter utbildningen hade jag olika jobberbjudanden att välja på, men jag tyckte att MTR Express verkade roligast. Sedan går man in med full lön från första dagen redan under den interna utbildningen på MTR Express, fast detta fick jag inte veta förrän efter att jag börjat!”

"Tro det eller ej, men alla lokförare är inte gamla gubbar. En yngre generation är på väg in i yrket och det finns en massa yngre lokförare redan idag."

 Hur länge har du jobbat som lokförare?

– Sedan den 2 januari 2017.

Var/hur utbildade du dig till lokförare?

– På TCC:s lokförarutbildning i Hallsberg. Jag gick ut i december 2016.

Hur kom det sig att du ville söka lokförarutbildning?

– Min bror är lokförare, så tanken att bli lokförare väcktes väl därför. Förut studerade jag IT på universitetet men jag kände att jag ville ha en mer konkret och praktisk utbildning, jag ville lära mig ett yrke.

Var jobbar du idag?

– På MTR Express, det är mitt första jobb som lokförare. Efter utbildningen hade jag olika jobberbjudanden att välja på, men jag tyckte som sagt att MTR Express verkade som det bästa alternativet. Jag har fått helt fantastiska kollegor här.

Vad är det bästa respektive det sämsta med att vara lokförare?

– Det bästa är att det är ett skönt och bra jobb. Det är oftast lugnt och du har en fin utsikt att njuta av när du kör. Jag gillar också självständigheten. En bra lön är ett stort plus också – såklart. Det sämsta är väl att det kan vara jobbiga arbetstider. Ibland börjar jag till exempel klockan 3.45 på morgonen.

Hur ser en typisk dag som lokförare ut?

– På MTR Express har vi ett schema som växlar mellan tre turer, till exempel växlingsturen som innebär att du kör tåget till och från depån, tar emot tågen på Centralen och kör dem till Norra Bantorget för påfyllning till caféet osv.

När man kör Stockholm-Göteborg så börjar man med att ta ut körordrar som talar om var man ska köra, var man ska stanna, vilka tider man ska förhålla sig till , till exempel. Vi får även ut så kallade säkerhetsordrar som innehåller information om spåret på sträckan, till exempel eventuella hastighetsnedsättningar.

 Sedan möter jag upp tåget på Centralen som då körs av en lokförare som har växlingsturer den dagen, och jag får en statusrapport på tåget av denna förare. Ofta hinner man träffa resterande ombordpersonal medan man väntar vid plattform på tåget och då får man höra vem som ska jobba i caféet och vem som är så kallad avgångssignalerare, eller serviceansvarig som det kallas hos oss.

 Efter detta tar jag plats på lokförartronen och gör ett trevligt utrop till resenärerna, sedan inväntar jag att avgångstiden är inne och drar iväg mot Göteborg.

 I Göteborg har jag rast, och där kan man till exempel gå till ett hotell som vi har avtal med och träna och basta hos dem. Sedan går jag tillbaka till tåget som står på perrongen och så kör jag tillbaka till Stockholm.

 Berätta något om lokföraryrket som du tror att ingen vet om!

– Tågen jag kör kan accelerera från 0-100 riktigt snabbt. Sen, tro det eller ej, är inte alla lokförare gamla gubbar. En yngre generation är på väg in i yrket och det finns en massa yngre lokförare redan idag. En annan skön grej är att man som lokförare ofta sitter som jour eller så kallad reserv. Detta innebär mycket dötid som man kan göra nästan vad man vill på, fullt betalt. Bara man är på 15 minuters avstånd från stationen.

Vad hade du blivit om du inte hade blivit lokförare?

– IT-ingenjör eller polis. Jag tränade kampsport och lärde på så sätt känna några poliser som ville rekommendera mig. Det är faktiskt många poliser som söker sig till lokföraryrket. Jag tror de passar bra i profilen som krävs, de är vana vid skiftarbete, och har säkerhetstänket. 

 Vilka speciella egenskaper krävs av en lokförare i din mening?

– Att man har simultanförmåga och inte får panik när det händer flera saker samtidigt. En typisk grej för lokföraryrket är att antingen så händer ingenting eller så händer allt på en gång. Du sitter där och lyssnar på skön musik och tar det lugnt, sen plötsligt ser du att en vägövergång inte gått ner i tid och du måste bromsa och tuta, samtidigt ringer tågklareraren på telefonen och ombordaren kommer precis då också in i hytten, dessutom kommer ett mötande tåg som du ska blända av för. Och allra viktigast är att hinna vinka till det mötande tåget också så att den andra lokföraren inte blir ledsen. Sedan är det så att även om man sovit dåligt någon natt måste man ändå klara av att vara alert när man kör.

 

Senast uppdaterad: 2017-04-06