Följ med bakom spakarna på tåget

Hur är det egentligen att sitta bakom spakarna på ett tåg? Följ med Maximilian Härm på en resa från operans finrum till järnvägens frihet.

Maximilian Här, Lokförare

För ganska exakt ett år sedan tog Maximilian Härm, eller Max som han kallas, sin lokförarexamen från MTR:s yrkeshögskola. Sedan dess har han varvat sitt jobb som förare på tunnelbanan med jobbet som lokförare på MTR Express. Med andra ord kan han det här med att köra tåg som sin egen bakficka.

- För mig föddes idén att köra tåg redan när jag var 20. Jag började jobba inom tunnelbanan som stationsvärd men kom ganska snabbt fram till att det var att köra tåg jag ville och sökte därför jobbet som förare. Jag har alltid älskat själva körningen i sig och finliret i att ha kontroll på fordonet. Så när MTR startade sin egna YH-utbildning (se fakta längst ner) såg jag min chans att också bli lokförare och kunna köra på den stora järnvägen, säger Max.

Varvar teori och praktik
Under lokförarutbildningen varvar man teoretiska moment med långa perioder av praktik, kallat LIA, för att man som nyexaminerad lokförare ska vara förberedd på allt som lokförarlivet innehåller. Max berättar att han under sin LIA period fick köra både gods- och passagerartåg på flera olika banor i Sverige.

- För min del så var LIA-perioderna det absolut bästa med hela utbildningen. Möjligheten att få komma ut i landet och vara en del av verksamheten på olika tågoperatörer är väldigt roligt men också en viktig del i att lära känna sig själv som lokförare, berättar Max.

Även om nästan halva utbildningen består av LIA-perioder är de teoretiska momenten minst lika viktiga. Som lokförare har man ett stort ansvar för sin egen och andra personers säkerhet. En förståelse för hur tåget funkar och alla regler som finns både kring järnvägen, infrastrukturen och fordonet i sig kan vara skillnaden på liv och död.

Arbetar som ett team
Max har inte bara en förkärlek till att köra tåg. Han har också en examen i språk, en masterexamen från Operahögskolan och många år på Kungliga Operan bakom sig. Något som lite oväntat lett till att han ofta får positiva kommentarer för sina utrop i tågen och sin behagliga röst.

- På MTR Express gör både lokförare, servicevärd och caféansvarig utropen till resenärerna, vilket gör att vi som faktiskt kör tågen också har möjlighet att bidra med att göra kundens upplevelse lite bättre. Utöver att se till att kunden tar sig till sin destination, förstås, säger han.

På MTR Express är samarbetskulturen väldigt stark, företaget är relativt litet och känslan familjär. En vanlig arbetsdag för en lokförare på MTR Express är i snitt 11 timmar lång och ska du påbörja en tur i t.ex. Göteborg men bor i Stockholm så åker du aldrig bara pass, det vill säga bara åker med tåget ner. Istället hjälper du till som kundvärd eller med annat.

- Vi jobbar mycket som ett team på våra tåg, varje tåg är sin egna lilla arbetsplats. Men min främsta uppgift som lokförare är såklart att köra tågen och se till att den som åker med oss kommer fram i tid. Jag tror det är viktigt att tänka på att en resa ofta är mer än bara en resa. Personer har ofta en anledning att åka någonstan. Det är viktigt för personen att komma fram och det som är viktigt för resenären är viktigt för mig som lokförare, berättar Max.

Varierande yrke med mycket ansvar

Lokföraryrket kan variera mycket från dag till dag. Det innebär mycket frihet och ansvar, samtidigt som det också kräver att man är strukturerad och kan följa regler. På järnvägen händer det saker som man måste vara beredd på att hantera hela tiden.

- För att vara lokförare krävs en särskild uthållighet och förmåga att vara vaken och fokuserad under väldigt långt tid. Eftersom varje dag ser olika ut och flera saker kan hända på samma gång krävs det en stor simultankapacitet och förmåga att snabbt ställa om, säger Max.

Om ett tåg skulle bli ståendes någonstans under en längre tid finns det både nödproviant och nödfiltar till alla passagerare. I förarhytten finns det också en sovsäck och andra hjälpmedel.

- Man får vara beredd på att leva lite rough, säger han.

Ett visst mått av självkännedom är också någonting som är viktigt i rollen som lokförare och Max fortsätter:

- Att kunna känna av och veta sin egen mentala kapacitet är också viktigt. Man måste våga vara mer öppen om sitt mående än i många andra yrkesroller eftersom du ansvarar för så många andra människors säkerhet. Har du sovit alldeles för lite eller om det är någonting annat som gör att du känner att du inte kan hålla dig fokuserad behöver du kunna informera om att du kanske inte bör köra tåg idag, avslutar han.

Fakta om MTR:s Yrkeshögskoleutbildningar

  • MTR driver två yrkeshögskoleutbildningar, lokförare och tågtekniker
  • Utbildningarna bedrivs med tillstånd från Myndigheten för yrkeshögskolan och finansieras av statsbidrag och medfinansiering från företag i branschen.
  • Eleverna är berättigade till studiemedel via CSN medan MTR står för studiematerialet.
  • Efter examen kan eleverna fritt välja arbetsgivare att söka till och inget krav ställs på att de arbetar inom MTR.

Om utbildningen för lokförare:
MTR:s Yrkeshögskoleutbildning följer branschens standard om 44 veckor heltidsstudier. MTR bedriver utbildningen i Älvsjö med närheten till både tåg och spårmiljö och inriktningen är både av praktisk och teoretiska karaktär, vilket ger studenterna de bästa förutsättningar att lära sig yrket. För att bli antagen till utbildningen behövs godkänd gymnasieexamen med ämnena svenska, matematik och engelska samt vara 20 år fyllda vid examen. Då yrket är en säkerhetstjänst genomgår man även yrkesspecifika tester för att bli antagen, samt en läkarundersökning.

Senast uppdaterad: 2019-04-19