MTR satsar på tillväxt i Norden

2016-05-30 07:10

Det har hänt mycket sedan MTR äntrade den svenska marknaden i november 2009 i samband med att man fick uppdraget att driva tunnelbanan på uppdrag av SL. Idag står MTR:s svenska verksamhet på fyra ben: Tunnelbanan, MTR Tech, MTR Express och från december Pendeltågen. Som en följd av utvecklingen och framtida ambitioner bildas nu koncernbolaget MTR Nordic som ska se till att verksamheten fortsätter att utvecklas och att erfarenheter kan spridas på ett effektivt mellan MTR:s alla delar. Den nya organisationen gäller från den 1 juni 2016.

Peter Viinapuu vd MTR Nordic

Den nordiska MTR-koncernen består av MTR Stockholm som drivit Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL i snart sju år, underhållsbolaget MTR Tech, snabbtågsföretaget MTR Expresssamt MTR Pendeltågen som just nu är i färd med att förbereda sig för att ta över driften av Stockholms pendeltåg – en verksamhetsövergång som sker i december 2016.

Peter Viinapuu som fram till juni 2016 varit VD för MTR Stockholm träder nu in i rollen som VD för MTR Nordic. Han kommenterar förändringen:

- Det finns många fördelar med att bli en koncern. Första steget på vägen har varit att etablera en stabil organisation kring vår befintliga verksamhet inom tunnelbanan. Att det har gått bra märks inte minst genom att vi mottog utmärkelsen Svensk Kvalitet förra året, men också i och med att vi fått våra ägares förtroende att starta MTR Express som driver en ny snabbtågslinje mellan Stockholm och Göteborg. Vi har mycket mer att ge och med MTR Nordic står vi rustade för nya utmaningar i Sverige och i andra nordiska länder där det händer mycket inom spårtrafiken.

MTR Nordic har, precis som namnet avslöjar, ambitioner som sträcker sig utanför Sveriges gränser. Norge och Danmark är intressanta marknader då de är i färd med att öppna upp för upphandlingar och konkurrens.

Detta har hänt sedan MTR kom in på den svenska marknaden.

  • 2009: MTR tar över driften av Stockholms tunnelbana
  • Den övergripande kundnöjdheten har gått från 78-83 procent.
  • Punktligheten har gått från 94,8-98,1 procent.
  • Medarbetarnöjdheten har gått från ett index på 32-92.
  • Spärrkioskerna kan för första gången i modern tid erbjuda hela biljettsortimentet.
  • Det går äntligen att betala med kort i tunnelbanans spärrkiosker.
  • 2015: MTR Stockholm vinner Sveriges finaste kvalitetsutmärkelse för sitt kvalitetsarbete.
  • 2015: MTR Express börjar köra snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.
  • 2015: Det står klart att MTR får förlängt förtroende att driva tunnelbanan fram till och med 2023 när avtalet löper ut.
  • 2015/2016: SL beslutar att MTR ska ta över driften av Stockholms Pendeltåg.
  • 2016: MTR köper ut Mantena från tunnelbanans underhållsverksamhet och bildar underhållsbolaget MTR Tech.

 

Senast uppdaterad: 2019-12-06