Servicefest i tunnelbanan

2016-04-04 15:31

Service kan innebära olika saker för olika personer. För att utveckla servicen i tunnelbanan kommer MTR och SL att, i likhet med förra året, viga hela april månad till att på olika sätt möta resenärerna för att prata om och utvärdera kundservicen i tunnelbanan. I fjol var gensvaret från resenärerna positivt och genom att titta på SL:s mätningar går det att konstatera att kundnöjdheten gått upp. 

Kundservice

Varje månad följer SL upp hur resenärerna upplever sina resor med tunnelbanan. Den senaste mätningen, som gjordes i mars 2016, visar att den övergripande kundnöjdheten ligger på 84 procent. Det innebär att fler än 8 av 10 resenärer är nöjda med den service och den miljö de möter i tunnelbanan.

-          Mycket har hänt i tunnelbanan sedan vi tog över driften 2009, inte minst vad gäller just service. Vi kan idag konstatera att vi har den bästa punktligheten i tunnelbanans historia på drygt 97 procent, att alla städkontroller visar på toppresultat och att man för första gången kan få full service i spärrkioskerna både vad gäller biljettyper och kortbetalning.  SL:s mätningar visar också att drygt 8 av 10 är nöjda med den service våra medarbetare ger. Det är vi stolta över, säger Peter Viinapuu, VD MTR.

För att ta reda på HUR servicen i tunnelbanan kan utvecklas vidare anordnar SL och MTR två mötesplatser per dag under hela april månad – totalt 60 mötesplatser fördelade på 57 stationer. Vid dessa tillfällen finns möjlighet att prata med personer från många olika delar av tunnelbanans verksamhet – allt från MTR:s ledningsgrupp till stationschefer, trafikinformatörer och trafikledare, klottersanerare, lokalvårdare med flera. Tanken med mötesplatserna är att ge resenärer möjlighet att ­­­berätta om sin upplevelse av ”den egna” tunnelbanestationen, erbjuda ett forum för att ta del av allmänna åsikter, ris och ros samt vid vissa tillfällen bjuda på kaffe, rittävlingar för barnen och andra trevliga upptåg. Eftersom tunnelbanan ofta liknas vid att vara pulsådern i Stockholms blodomlopp kommer ett par av mötesplatserna gästas av Blodcentralen som informerar om hur man kan bli blodgivare.

Här hittar du hela programmet för var och när mötesplatserna finns.

Det går också att tycka till om MTR:s kundservice genom att klicka här.

Varmt välkommen!

Senast uppdaterad: 2016-04-15