Hur ska vi finansiera infrastruktur i framtiden?

2017-11-17 09:33

MTR Nordic har tagit fram en ny rapport som visar hur Sverige kan bygga ny infrastruktur på ett mer effektivt sätt. Genom att arbeta med offentlig-privat samverkan, OPS, kan vi med hjälp av privat kapital bygga snabbare och komma igång tidigare med projekten.

Spårarbete

MTR Nordic har tagit fram en ny rapport som visar hur Sverige kan bygga ny infrastruktur på ett mer effektivt sätt. Genom att arbeta med offentlig-privat samverkan, OPS, kan vi med hjälp av privat kapital bygga snabbare och komma igång tidigare med projekten.

  – Redan 2040 kommer vi att vara 12 miljoner som bor i Sverige. Efterfrågan på järnväg, spårvagnar och tunnelbana ökar redan kraftigt samtidigt som vi ska nå klimatmålen. Det är en utmaning för oss alla att öka takten om vi inte ska slå i kapacitetstaket totalt, säger Peter Viinapuu.

MTR har erfarenhet av flera projekt i andra länder där man har arbetat på det här sättet med bra resultat. Och vi ser flera projekt även i Sverige och Stockholm där det kan vara aktuellt. I rapporten är utbyggnad av Roslagsbanan och den nya tunnelbanelinjen Fridhemsplan-Älvsjö med som exempel.

Du kan läsa hela rapporten i pdf-format här nedanför.

Senast uppdaterad: 2017-11-17

Effektivare infrastrukturprojekt för ett Sverige som växer