Året i siffror - Miljö
Nedan redovisar vi siffror rörande vår mest betydande miljöpåverkan såsom energianvändning, växthusgaser och avfall. Notera att siffror för 2016 och tidigare utgörs av MTR Tunnelbanan, MTR Tech samt för tjänsteresor MTR Nordic. Siffror för 2017 innefattar hela MTR Nordic Group om inte annat anges. Det innebär alltså att MTR Pendeltågen och MTR Express har tillkommit till 2017 års siffror.
Året i siffror - Miljö
MTR Nordic Group |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Fordonskilometer [1], miljoner km |
|||||
|
Tunnelbana C20-tåg (nya vagnar i drift sedan 1997) |
33,27 |
34,34 |
34,11 |
34,43 |
|
Tunnelbana CX-tåg (äldre typ av vagnar i driften) |
11,61 |
11,02 |
11,54 |
4,56 |
Pendeltåg | 17,80 | ||||
MTR Express |
2,27 | ||||
Totalt fordonskilometer |
44,88 |
45,36 |
45,65 |
59,06 |
|
Energianvändning, miljoner kWh |
|||||
|
Tågtrafik Tunnelbana [2] |
156,5 |
160,0 |
159,9 |
167,9 |
Tågtrafik Pendeltåg |
183,3 | ||||
Tågtrafik MTR Express |
16,8 | ||||
Totalt Energianvändning | 156,5 | 160,0 | 159,9 | 368,0 | |
Utsläpp växthusgaser, kg |
|||||
|
Verksamhetsfordon, Köldmedium, Svetsning [3] |
177 000 | 148 391 | 126 311 |
167745 |
|
Totalt Scope 1 |
177 000 | 148 391 | 126 311 |
167 745 |
|
Tågtrafik och uppställning [4] |
3 756 |
3 841 | 3 837 |
17 464 |
|
Värme: stationer, depåer och övriga lokaler [5] |
|
463 954 |
||
|
El: stationer, depåer och övriga lokaler |
|
1 192 |
||
|
Totalt Scope 2 |
3 756 |
3 841 | 3 837 |
482 610 |
Ersättningstrafik [6] |
29 519 | 25 635 | 4 849 | 162 599 | |
Garantiresor [7] |
n/a | n/a | 4 750 | 63 023 | |
|
Tjänsteresor (tåg, flyg, taxi) |
65 503 | 81 330 | 47 306 |
191 145 |
|
Budbilar |
4 464 |
4 648 |
3 148 |
4 807 |
|
Totalt scope 3 |
69 967 |
85 978 | 60 053 |
421 574 |
Totalt Scope 1,2,3 | 280 861 | 265 060 | 190 201 | 1 071 929 | |
Avfall, kg [8] |
|||||
|
Blandat metallskrot |
277 881 |
365 415 |
309 093 |
380 573 |
|
Farligt avfall (se nedan specificerat) |
338 416 |
282 358 |
194 174 |
541 694 |
|
Brännbart avfall |
143 521 |
162 185 |
132 653 |
682 120 |
|
Sorterat avfall |
37 917 |
19 310 |
13 295 |
36 160 |
|
Kontorspapper och tidningar |
19 460 |
13 954 |
7 553 |
25 126 |
|
Glas |
0 |
6 220 |
3 300 |
7 819 |
|
Grovsopor |
5 643 |
5 525 |
1 855 |
450 |
|
Wellpapp |
5 392 |
5 122 |
4 923 |
6 477 |
|
Trä |
8 640 |
3 720 |
6 280 |
7 660 |
|
Förpackningar |
2 440 |
1 291 |
2 450 |
3 493 |
|
Övrigt |
490 |
590 |
224 |
7 493 |
Totalt avfall |
839 800 |
865 690 |
675 800 |
1 699 065 |
|
Farligt avfall, kg (specificerat) |
|||||
|
Vattenbaserad tvättvätska |
177 690 |
143 120 |
89 180 |
272 043 |
|
Oljehaltigt avfall |
72 100 |
47 400 |
4 720 |
6 010 |
|
Slam från oljeavskiljare och rengöring |
15 920 |
40 780 |
41 740 |
120 930 |
|
Elektronik avfall |
11 232 |
8 856 |
10 260 |
8 961 |
|
Kontaminerat fast avfall |
6 604 |
7 951 |
5 944 |
4 012 |
|
Färg, lack, lim |
12 795 |
7 337 |
21 999 |
30 792 |
|
Sand |
10 500 |
6 000 |
1 000 |
0 |
|
Olja, fett |
19 922 |
4 824 |
9 320 |
46 183 |
|
Batterier |
2 116 |
1 539 |
2 701 |
1 706 |
|
Kemikalier |
762 |
713 |
769 |
42 149 |
|
Lysrör, lampor |
358 |
381 |
131 |
2 211 |
|
Övrigt |
8 417 |
13 457 |
6 410 |
6 697 |
Totalt farligt avfall |
338 416 |
282 358 |
194 174 |
541 694 |
[1] Fordonskilometer: Tågdriften inklusive till och från depå
[2] Omräknat för 2014+2015 pga. av ny schablonräkning
[3] Köldmedium tillkom 2016, Svetsning tillkom 2017
[4] 100% förnybar el, använder samma schablon som SJ (0,047 gram CO2 per kWh). Inkluderar drift av kraftverk samt tillägg för förluster i allmänna elnätet samt i bannätet.
[5] Tillagt i scope 2 för 2017. Beräknat enligt Stockholm Exergis schablon 32,7 gram CO2 per kWh värme.
[6] Avser utsläpp från ersättningsbussar (från underleverantör)
[7] Avser utsläpp från taxiresor för resenärer orsakade av förseningar (baserat på km från SL) tillgängligt från 2016
[8] Avfall: Materialsorterade fraktioner går till materialåtervinning (blandskrot, glas, wellpapp etc.) eller förbränning (blandspån, trä etc.) Blandade fraktioner går till förbränning/energiutvinning. Farligt avfall tas omhand enligt lagkrav av entreprenör.
Senast uppdaterad: 2018-04-23