Fokusområde 2: Minska miljö- och klimatpåverkan

Sommaren 2017 beslutade riksdagen om att införa ett historiskt klimatpolitiskt ramverk för Sverige som innehåller nya klimatmål till 2030, 2040 och 2045, en klimatlag och ett klimatpolitiskt råd. I samband med detta identifierades även att en av de största utmaningarna till 2030 är att nå klimatmålen inom transportsektorn. En handlingsplan har tagits fram med förslag på åtgärder för att ställa om till mer effektiva fordon, fossilfria drivmedel och överflyttning till järnväg och sjöfart liksom ökad andel cykel, gång och kollektivtrafik. Du kan läsa mer om det klimatpolitiska ramverket här.

I dagsläget står kollektivtrafiken, gång och cykel för cirka 20 procent av svenska befolkningens totala färdsträcka. Detta behöver nästintill fördubblas till 2030 om vi ska nå målen för fossiloberoende vägtrafik. En av våra viktigaste uppgifter på MTR är att medverka till att nå denna måluppfyllnad. Resor med tunnelbana, pendeltåg och MTR Express är väldigt energieffektiva transporter i sig. Dessutom drivs all vår spårbundna trafik enbart med förnybar energi. Det innebär att när du reser med oss så är klimatpåverkan från din resa minimal. Vi arbetar ständigt för att få fler att resa kollektivt, hur vi gör det förklarar vi under Fokusområde 1.

Vår verksamhet har en liten miljö- och klimatpåverkan relativt andra transportsätt men vi strävar ändå efter att kontinuerligt minska vår belastning. Det handlar bland annat om att använda energi på ett så effektivt sätt som möjligt, att öka andelen förnybara drivmedel i de bilar och underhållsfordon som vi använder, fasa ut skadliga kemikalier och förbättra avfallshanteringen samt att genom vår uppförandekod ställa miljömässiga och sociala krav på våra leverantörer. Hur vi arbetar med detta kan du lära dig mer om under detta fokusområde.

 

Måltal Minska miljö- och klimatpåverkan
Väsentlig hållbarhetsfråga Styrdokument Nyckeltal Mål 2017 Resultat  2017
Minskat koldioxidavtryck Hållbarhetspolicy, SLL:s övergripande mål om förnybart drivmedel vid transporter Totalt koldioxidutsläpp per personkilometer 0,17 gram CO2/personkilometer 0,16 gram C02/personkm
  Alla scope 1 utsläpp samt tjänsteresor med flyg och taxi ska klimatkompenseras 100% av scope 1 + tjänsteresor scope 3 klimatkompenserad 100% (Klimatkompen-sering för 359 ton)
Energianvändning Hållbarhetspolicy Uppmätt energianvändning per fordonskilometer för C20 3,0 kWh/fordonskm 3,26 kWh/fordonskm
Minskad kemikalieanvändning   Antal kemiska produkter med ämnen i SLL:s lista för förbudsämnen (utöver specificerade undantag) 0 0
Förbättrad avfallshantering Hållbarhetspolicy, Riktlinjer för tågtvättar Antal avvikelser från korrekt sortering av fraktioner 0 0 avvikelser
Antal anmärkningar vid provtagningar på utgående vatten från tågtvättar ska vara 0 0 13 anmärkningar
 för MTR Tech
Hållbar leverantörskedja Code of conduct, Etiska regler Andel A och B leverantörer som utvärderats utifrån hållbarhetskriterier (100%) 100% 31 av 38 (82%)

Tunnelbana sommar

Tunnelbanetåg C20 på väg mot Slussen

Senast uppdaterad: 2018-07-04