VD har ordet

Året 2017 har varit händelserikt inom MTR där vi tagit ytterligare steg mot att förbättra kollektivtrafiken och tågverksamheten med fokus på att ge utmärkt service till alla våra resenärer.

I januari 2018 tog jag över som vd för MTR Nordic efter att tidigare vd Peter Viinapuu lämnade företaget efter nästan åtta år. Jag kom då direkt från tjänsten som CFO här på MTR Nordic som jag tillträdde i april 2017. Innan dess arbetade jag som CFO på Trafikförvaltningen, där jag följt MTR:s framdrift på distans. Att nu få vara med och utveckla bolagen inom MTR Nordic Group ser jag som en spännande utmaning där vi tillsammans kan vara med och påverka kollektiv- och tågtrafiken till att bli ännu bättre. 

 Att arbeta hållbart ser jag som en förutsättning för att kunna utveckla våra verksamheter och samhället på ett positivt sätt. Vårt hållbarhetsarbete, liksom allt annat arbete, utgår från vår vision, mission och våra värderingar där vi ständigt arbetar för att hitta mer miljövänliga och effektiva sätt att utföra vårt arbete, med utgångspunkt från våra intressenter. Vi lutar oss även mot FN:s globala mål för en hållbar utveckling i arbetet och har baserat på dessa genomfört en väsentlighetsanalys där vi tydliggör var vi som företag bäst kan vara med och främja en hållbar ekologisk, social och ekonomisk samhällsutveckling. Baserat på väsentlighetsanalysen har vi sammanställt fyra fokusområden där vi aktivt arbetar för en hållbar utveckling. Dessa områden kan du läsa om i vår redovisning.

Våra bolag

2017 har varit ett år med många händelser men även ett år då vi sett vilka positiva resultat vårt hårda arbete kan leda till. 

För MTR Tunnelbanan var 2017 det bästa verksamhetsåret sedan vi tog över driften i november 2009. Vi har nått historiskt höga höjder inom många viktiga områden, med en kundnöjdhet på 85 procent och en punktlighet på höga 97,8 procent – 1,2 procentenheter över vårt kontraktsmål. Vi uppnådde 100 procent godkänt på genomförda städmätningar och hade inga viten under hela året p.g.a. försenad klottersanering. Till det såg vi även en ökning av medarbetarindex från 93 till 94 på en 100-gradig skala.
Sammantaget visar det oss att det arbete vi lagt ner ger resultat, såväl hos våra resenärer som internt för våra medarbetare, något som jag är väldigt glad och stolt över.

Även MTR Tech har haft en stabil leverans under 2017, bland annat avseende fordonsutsättning av tunnelbanetåg och städning av vagnar. I mars vann vi uppdraget att genomföra en större uppgradering på C20-fordonen (mid-life upgrade), vilket är ett arbete som kommer att stäcka sig över de kommande åren. I december tog vi även över ansvaret från SL för den nybyggda Norsborgsdepån som är byggd för att  underhålla de nya C30-vagnarna som kommer börja levereras i mitten av 2018. 

Vi har haft utmaningar med säkerhetsrelaterade händelser i depåerna vilket ledde till att vi i början av 2017 initierade ett depåsäkerhetsprojekt. Projektet har under året gett resultat i form av färre portpåkörningar och andra incidenter. Projektmålet med att ha max tre händelser under ett tertial uppnåddes under T3. För att detta ska bli ett stabilt resultat kommer vi fortsätta arbetet med stor intensitet även under 2018.

 MTR Express hade under 2017 en kraftig tillväxt i antal resenärer och intäkter, och var särskilt lyckosamma i tillväxten för affärsresenärer. Vi ser även att bolaget har den högsta punktligheten relaterat till konkurrenter inom både tåg och flyg, samt nöjdare kunder. Under 2017 rankades MTR Express som den bästa tågoperatören i Sverige av Svensk kvalitetsindex, vilket är något vi ser som ett positivt resultat av vårt kontinuerliga utvecklingsarbete. Under året uppmärksammade vi även vår miljonte resenär som belönades med ett årskort. I augusti 2017 tillträdde Mats Johannesson som vd då tidigare vd Johan Söör valt att lämna bolaget.

 2017 var det första helåret då MTR Pendeltågen som operatör ansvarade för drift, planering och underhåll av pendeltågsverksamheten, efter övertagandet i december 2016. Under året har leveransen av totalt 46 stycken X60B-fordon slutförts, samtidigt som X10-fordonen fasats ut efter 35 år i trafik. I juli öppnade även Citybanan och vi fick då ansvaret för två nya stationer; Stockholm City och Stockholm Odenplan. Operationellt startade året bra, men i och med oväntat högt underhållsbehov för de nya X60-fordonen och på toppen en ny och utmanande tidtabell, som trädde i kraft i december, slutade året inte i samma positiva riktning. Detta är något vi arbetar aktivt med att förbättra – ett arbete som kommer att fortsätta under 2018. 

I mars 2017 tillträdde Elin Kämpe som ny vd för vårt delägda dotterbolag Emtrain, som sköter underhållet åt pendeltågsverksamheten. Emtrain ägs av MTR Pendeltågen tillsammans med Euromaint Rail AB, med ägarförhållandet 50/50. 

Socialt engagemang

De delar av kollektivtrafiken i Stockholm som MTR driver kan ses som stadens blodomlopp. Vi knyter samman förort med innerstad och är en plats där invånare från olika delar av staden med olika livssituationer sitter sida vid sida. På så sätt bidrar vi till att hålla samman staden både geografiskt och socialt. Att ge tillbaka till Stockholms invånare ser vi därför som en självklarhet och under åren har vi skänt närmare 1 miljon kronor till Stockholms Stadsmission. Detta medför att vi nu även stolt kan titulera oss partner.

Vi engagerar oss gärna på olika sätt i lokalsamhället och under året deltog vi för första gången under Järvaveckan för att träffa resenärer och jobbsökande från området. Vi fortsatte också vårt samarbete med My Dream Now som innebär att medarbetare från våra olika bolag går ut i skolorna och tar emot studiebesök för att motivera ungdomar att satsa på skolarbete och jobb.

Som en del i vår vision att utveckla hållbara samhällen medverkar vi i olika upphandlingar där vi ser att vi kan vara med och förbättra verksamheten. Under 2017 deltog vi i anbudsupphandlingen för Pågatåg, där vi kom på en andra plats. Vårt anbud var högst värderat avseende kvalitetsaspekter men gällande pris hamnade vi efter det vinnande anbudet. Under sista delen av året pågick ett intensivt arbete med ett anbud för tågtrafik i Norge, där ett slutgiltigt besked om vinnare kommer att lämnas i oktober 2018.

Mer om hur vi arbetar med lokala samhällsengagemang och vår vision att utveckla hållbara samhällen kan du läsa om under  Fokusområde 4.

Det finns en brist på lokförare såväl på kort som på lång sikt, vilket är något som inte bara påverkar våra verksamheter utan även samhället som helhet. Här såg vi en möjlighet att vara med och påverka vilket ledde till att vi ansökte om att i egen regi starta en yrkeshögskoleutbildning med fokus på just lokförarkompetens. Vår ansökan godkändes i februari 2017 och senare under året påbörjade vi den första utbildningen. Intresset för utbildningen har varit stort och söktrycket högt med mer än 10 sökande per plats.

Internt har vi inlett ett pilotprojekt med "omvänt mentorskap". Det innebär att Tunnelbanans ledningsgrupp matchas med medarbetare från den operativa verksamheten i syfte att dela erfarenheter och kunskaper om hur vi tillsammans kan utveckla verksamheten till nya nivåer. Jag ser med spänning fram emot vad detta arbetssätt kan ge och hur vi tillsammans kan förbättra tunnelbaneverksamheten ytterligare.

Långsiktigt miljöfokus

Att välja tunnelbana och tåg är förstås också miljömässigt hållbart. Det innebär bland annat mindre utsläpp av skadliga ämnen och växthusgaser, och bidrar till en bättre närmiljö. Om vi ska ha möjlighet att klara Sveriges nationella miljömål och nå upp till Parisavtalet i minskning av koldioxid behöver fler ställa bilen och istället resa kollektivt. Vårt viktigaste miljömål är därför att få fler att resa med tunnelbana och tåg. För att detta ska realiseras krävs att vi levererar en smidig och effektiv resa.  

En annan variabel som påverkar människors val att åka kollektivt är deras upplevelse av trygghet och renhet. Vi vet att hur trygg en människa känner sig i kollektivtrafiken till en viss del påverkas av hur rena och fräscha våra stationer och tåg är. Som en del i detta inledde vi 2017 ett viktigt arbete inom pendeltågen med uppfräschning av stationer, där vi monterade miljövänlig LED-belysning, målade om och bytte till nya bänkar och papperskorgar.

 Hur vi mer arbetar för ett effektivt och tryggt resande kan du läsa om under Fokusområde 1.

 

Aktuellt under 2018

Under sommaren 2018 kommer upphandlingsprocessen för Öresundståg att ta fart samt en prekvalificering för framtida anbud i Helsingfors. Vi avser medverka i båda dessa då vi ser att vi kan vara med och utveckla verksamheterna i en positiv riktning. Att delta i anbudsprocesser är inte en enskild uppgift för avdelningen för Affärsutveckling utan är något som i högsta grad involverar medarbetare i alla våra bolag. Jag tror starkt på att vi med våra etablerade arbetssätt anpassade för den enskilda verksamheten tillsammans med den gedigna kunskap vi besitter kan bli en viktig samarbetspartner i såväl Helsingfors som i verksamheten för Öresundståg.

Vi kommer även fortsätta vårt arbete med att utveckla och förbättra samtliga verksamheter med fokus på att nå höga resultat inom samtliga delar. För MTR Pendeltågen innebär det arbete med att stabilisera verksamheten, främst med avseende på fordonsutsättning, personalläge och säkerhetskultur. MTR Express kommer fortsätta arbetet med att få fler resenärer, balans mellan intäkter och kostnader samt skapa konkurrens på lika villkor inom järnvägen. Vi kommer även fortsätta satsningen på affärsresenärer där en ny lojalitetsklubb och ett nytt affärsfrukostkoncept från Pontus Frithiof tagits fram. Inom MTR Tech finns en agenda för marknadsföring och försäljning som vi kommer att genomföra i en större utsträckning under 2018. Detta inbegriper bland annat att på kort sikt öka försäljningen av tjänster inom komponentunderhåll. Inom MTR Tunnelbanan kommer vi att förbereda oss för att ta emot den första nya tunnelbanevagnen av modellen C30 som beräknas levereras under juni månad. C30-vagnarna  ska på sikt ersätta samtliga CX-fordon.

Vi har många roliga utmaningar under 2018 som jag med spänning ser fram emot att få vara delaktig i. Med det driv som finns inom våra bolag kommer vi kunna lyfta våra verksamheter ytterligare för att skapa en än mer effektiv och serviceinriktad kollektiv- och tågtrafik.

 

Håkan

Håkan Nilsson, vd MTR Nordic

Senast uppdaterad: 2018-04-23