GRI-Index 2017
Hållbarhetsredovisningen är upprättad utifrån GRI G4, nivå Core. I tabellen anges var den informationen som krävs enligt GRI G4 återfinns i denna redovisning. Avgränsningar, utelämnad information med mera specificeras under ”Kommentar”. Här hänvisas också var i redovisningen som arbetet med Global Compact är beskrivet. Informationen är inte externt granskad.
GRI-index 2017 - Standardupplysningar
GRI REF |
STANDARDUPPLYSNING |
LÄNK ELLER FAKTA | GLOBAL COMPACT |
Strategi och analys |
|||
G4-1 |
Uttalande från vd |
Vd:s uttalande om Global Compact |
|
Organisationsprofil |
|||
G4-3 |
Organisationens namn |
MTR Nordic AB |
|
G4-4 |
Viktigaste varumärkena, produkterna och/eller tjänsterna |
|
|
G4-5 |
Lokalisering av organisationens huvudkontor |
Rålambsvägen 17, Stockholm, Sverige Postadress: Box 10038, 121 26 Stockholm Globen |
|
G4-6 |
Länder där organisationen är verksam |
Verksamhet endast i Sverige |
|
G4-7 |
Ägarstruktur och företagsform |
||
G4-8 |
Marknader där organisationen är verksam |
||
G4-9 |
Organisationens storlek |
|
|
G4-10 |
Total personalstyrka uppdelad på anställningsform, anställningsvillkor, region och kön |
HÅR: Medarbetare(Region inte relevant) |
Princip 6 |
G4-11 |
Andel av personalstyrkan som omfattas av kollektivavtal |
100 % |
Princip 3 |
G4-12 |
Organisationens leverantörskedja |
||
G4-13 |
Väsentliga förändringar under redovisningsperioden |
Inga väsentliga förändringar under 2017 |
|
G4-14 |
Om och hur organisationen följer Försiktighetsprincipen |
|
|
G4-15 |
Externa regelverk, standarder, principer som organisationen omfattas av/stödjer |
|
|
G4-16 |
Medlemskap i organisationer och sammanslutningar |
|
|
Väsentliga aspekter och avgränsningar |
|||
G4-17 |
Enheter som ingår i organisationens finansiella redovisning |
MTR Nordic AB, 556888-7656 MTR Tunnelbanan AB, 556762-7152 MTR Pendeltågen AB, 556965-4964 MTR Tech AB, 556762-7160 MTR Express AB, 556923-4304 |
|
G4-18 |
Processen för att definiera redovisningens innehåll och aspektavgränsningar |
|
|
G4-19 |
Samtliga identifierade väsentliga aspekter |
|
|
G4-20 |
Varje väsentlig aspekts avgränsning inom organisationen |
|
|
G4-21 |
Varje väsentlig aspekts avgränsning utanför organisationen |
|
|
G4-22 |
Effekten av och orsaken till omräkning av data/information |
|
|
G4-23 |
Väsentliga förändringar som gjorts sedan föregående redovisningsperiod |
Rapportering för hela koncernen istället för enbart MTR Tunnelbanan AB och MTR Tech AB |
|
Intressentengagemang |
|||
G4-24 |
Intressentgrupper som organisationen har kontakt med |
||
G4-25 |
Identifiering och urval av intressenter |
HÅR: Våra intressenter | |
G4-26 |
Tillvägagångssätt vid kommunikation med intressenter |
HÅR: Våra intressenter |
GRI-Index 2017 Väsentliga hållbarhetsfrågor
VÄSENTLIGA HÅLLBARHETS-FRÅGOR |
DMA OCH INDIKATORER |
LÄNK OCH KOMMENTAR |
GLOBAL COMPACT |
|
Ekonomi |
||||
Lönsamhet och tillväxt |
G4-DMA |
Ekonomiskt resultat |
Princip 7 |
|
|
G4-EC1 |
Direkt ekonomiskt värde och fördelning |
|
|
Indirekt ekonomisk påverkan genom att göra effektivt resande möjligt |
G4-DMA |
Indirekt ekonomisk påverkan |
|
|
|
G4-EC7 |
Utveckling och påverkan av investeringar i infrastruktur och tjänster |
HÅR: Hållbar fastighetsutveckling MTR har inget formellt ansvar för utbyggnaden av kollektivtrafiken. SL äger dagens Infrastruktur och stationsmiljö. |
|
|
G4-EC8 |
Betydande indirekt ekonomisk påverkan, inklusive omfattning av effekterna |
|
|
Miljö |
||||
Få fler att resa kollektivt |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
HÅR: Få fler att resa kollektivt genom att möjliggöra effektivt resande |
|
|
Eget nyckeltal |
Antal påstigande tunnelbana och pendeltåg |
|
|
Minskad Energianvändning |
G4-DMA |
Energi |
SL köper in all energi till driften av tågen i kollektivtrafiken. |
Princip 7,8,9 |
|
G4-EN3 |
Direkt energianvändning |
Princip 7,8 |
|
|
G4-EN5 |
Energiintensitet |
Princip 8 |
|
Eget nyckeltal |
Totala koldioxidutsläpp per personkilometer |
Princip 8 |
||
Minskat koldioxidavtryck |
G4-DMA |
Utsläpp |
Princip 7,8 |
|
|
G4-EN15 |
Direkta utsläpp av växthusgaser (Scope 1) |
HÅR: Miljö - Koldioxidavtryck - Köldmedium, verksamhetsfordon, svetsning |
Princip 7,8 |
|
G4-EN16 |
Andra indirekta utsläpp växthusgaser (Scope 2) |
HÅR: Miljö - Koldioxidavtryck - Tågdrift och uppställning, värme och el |
Princip 7,8 |
|
G4-EN17 |
Andra indirekta utsläpp växthusgaser (Scope 3) |
HÅR: Miljö - Koldixodiavtryck - Ersättnignstrafik, garantiresor, tjänsteresor, budbilar |
Princip 7,8 |
Minskad kemikalieanvändning |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
HÅR: Minskad kemikalieanvändning Städning av vagnar sker på depå av underleverantör till MTR. MTR grovstädar vid ändstation. SL äger reningsanläggningarna på depåer/ verkstad |
Princip 7,8,9
|
|
Eget nyckeltal |
Antal anmärkningar vid provtagningar |
Princip 7,8,9 |
|
Eget nyckeltal |
Antal kemiska produkter med ämnen i SLL:s lista för förbudsämnen (utöver specificerade undantag) |
Princip 7,8,9 |
||
Förbättrad avfallshantering |
G4- DMA |
Avfall |
HÅR: Förbättrad avfallshantering SL ansvarar för hämtning av avfall på tunnelbanestationer |
Princip 7,8,9 |
G4-EN23 |
Total vikt av avfall efter typ |
Princip 7,8,9 |
||
Eget nyckeltal |
Antal avvikelser från korrekt sortering av fraktioner på samtliga depåer |
Princip 7,8,9 |
||
Hållbarhetskrav i leverantörskedjan (miljö, arbetsrätt och MR) |
G4-DMA |
Leverantörsutvärderingar med avseende på miljö |
Princip 7,8,9 |
|
|
G4-EN-32 G4-LA14 G4-HR10
|
Andel viktiga leverantörer som utvärderats efter kriterier för miljö/arbetsrätt/mänskliga rättigheter |
Princip 1 till 10 |
|
Social – Anställningsförhållanden och arbetsvillkor |
||||
Hälsosam och säker arbetsmiljö |
G4-DMA |
Anställdas hälsa och säkerhet |
|
|
|
G4-LA6 |
Typ av skada och graden av skada, sjukdomar, förlorade dagar, frånvaro samt totala antalet arbetsrelaterade dödsolyckor per region och kön |
Sjukfrånvaro och arbetsskador redovisas |
|
|
G4-LA8 |
Hälsa och säkerhet som omfattas av formella överenskommelser med fackföreningar |
Princip 3 |
|
Främja mångfald |
G4-DMA |
Mångfald och jämställdhet |
Princip 6 |
|
G4-LA1 |
Totalt antal och andel nyanställningar samt personalomsättning per åldersgrupp, kön och region |
Ej relevant med region
|
||
|
G4-LA12 |
Styrelsesammansättning samt uppdelning av anställda efter kön, åldersgrupp, minoritetsgruppstillhörighet och andra mångfaldsindikatorer |
Styrelsens sammansättning (endast efter kön) |
Princip 6 |
Tillvaratagande av kompetens och mångfald |
G4-DMA |
Träning och utbildning |
Princip 6 |
|
|
G4-LA9 |
Genomsnittligt antal utbildningstimmar per anställd fördelat på kön och personalkategori |
Inte fördelat på kön och personalkategori |
Princip 6 |
|
G4-LA11 |
Andel anställda som får regelbunden utvärdering och karriärutveckling, efter kön och efter personalkategori |
HÅR: Tillvaratagande av kompetens och mångfald Samtliga medarbetare får regelbundna utvärderingar/ utvecklingssamtal |
Princip 6 |
Social – Mänskliga rättigheter |
||||
Jämställd och Jämlik arbetsplats - fri från diskriminering |
G4-DMA |
Ingen diskriminering |
Princip 1,2,6 |
|
|
G4-HR3 |
Totalt antal fall av diskriminering och vidtagna korrigerande åtgärder |
Princip 6 |
|
Social – Produkt -och tjänsteansvar |
||||
Punktligt |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
|
|
|
Eget nyckeltal |
Punktlighet |
|
|
|
Eget nyckeltal |
Tågtillgänglighet |
|
|
Tryggt och säkert |
G4-DMA |
Hälsa och säkerhet för resenärer |
HÅR: Tryggt och säkert | |
G4-PR1 |
Andel betydande produkt- och tjänstekategorier för vilka hälso- och säkerhetspåverkan bedöms för förbättringar |
HÅR: Tryggt och säkert | ||
Eget nyckeltal |
Resnärsskador per miljoner påstigande |
HÅR: Måltal Resenärsskador | ||
Eget nyckeltal |
Andel resenärer som känner sig trygga |
HÅR: Måltal Trygga resenärer | ||
Tillgängligt och smidigt |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
HÅR: Tillgängligt och smidigt | |
Eget nyckeltal | Inställelse för ledsagning | HÅR: Måltal inställelsetid | ||
Eget nyckeltal | Andel resenärer som är nöjda med trafikinformationen |
MTR starkt beroende av SL i denna fråga, jobbar för samsyn |
||
G4-PR5 |
Resultat från undersökningar som mäter kundnöjdhet |
HÅR: Kundnöjdhet | ||
Rent, fräscht och fungerande |
G4-DMA |
Egen väsentlig fråga |
HÅR: Rent, fräscht och fungerande MTR ansvarar för klottersanering, lokalvård, kortterminaler och felrapportering. SL ansvarar för resten. |
|
|
Eget nyckeltal |
Andel resenärer nöjda med städning av vagnar |
|
|
|
Eget nyckeltal |
Andel resenärer nöjda med städning av stationer |
|
Senast uppdaterad: 2018-04-23