Minskad energianvändning och koldioxidavtryck

Energianvändning

Vår verksamhet använder mycket energi. Totalt gör vi av med över 400 000 MWh varav 94%  är el som används till våra tåg. Övrig energi utgörs av fjärrvärme och el till depåer, stationer och övriga byggnader samt egna bilar och underhållsfordon. Potentialen att spara energi är fortfarande betydande, samtidigt som vi, i vårt anbud vi lämnade in till SL för uppdraget, också förbinder oss att jobba med energieffektivisering och ett miljö­anpassat körsätt.

Vi mäter energianvändningen för våra tåg, tjänstefordon, ersätt­ningstrafik och underhåll. Olika nyckeltal finns inom området som följs upp årligen. Varje tunneltågförare följs löpande upp på hur mycket energi som går åt vid körningen. I coachande samtal mellan chef och tunneltågförare diskuteras allt från säkerhet och punktlighet till ECO-körning. Vårt kommunikationsforum kan nyttjas för att öka medvetenheten för den individuella energianvändningen i framdriften av tåget.

Sedan 2016 gör vi en Energikartläggning som förutom att det ger oss en bra bild av vår energiförbrukning även innebär att vi identifierar och ger förslag på olika energieffektiviserande åtgärder.  I den senaste Energikartläggningen har vi identifierat sex åtgärdsförslag som tillsammans har en potential på 2300 MWh.

 Energi2017

 Energianvändning och fördelning av elenergi

 

Under 2017 inleddes ett arbete med att ersätta all belysning på pendeltågsstationerna till LED. Förutom en driftsäker och energieffektiv belysning så ger LED-projektet även bättre belysning och rätt ljus på rätt plats, vilket kan bidra till en tryggare och säkrare miljö för resenärerna. Även pendeltågens egen personal och entreprenörer drar nytta av den förbättrade belysningen

 

Armaturbyte Byte till LED-belysning

 

Koldioxidavtryck

All el till våra tåg är miljömärkt och kommer från förnyelsebara källor. Det innebär att vår trafik har ett mycket lågt koldioxidavtryck. Som stor elanvändare förstår vi dock att vår elkonsumtion kan ha viss reell påverkan på energisystemet. När vi minskar vår elanvändning innebär det att mindre el behöver produceras vilket hjälper till att fasa ut icke förnybar elproduktion. Även om man räknar med att en kWh miljömärkt el har noll koldioxidavtryck är det ändå alltid bättre med en kWh som inte behöver produceras. Detsamma gäller även för fjärrvärme, där vi genom miljöavtal också har ett relativt lågt koldioxidavtryck.

De delar där vi har störst potential att sänka vårt koldioxidavtryck är transporter i form av våra tjänstefordon samt tjänsteresor med flyg och taxi. En stor del av våra tjänstefordon är gashybrider som går att köra på antingen biogas/fordonsgas eller bensin. Vi har avtal så att all gas som tankas är 100% förnybar och vi jobbar för att så stor andel av tankningar som möjligt ska ske med gas, vilket blir lättare i takt med att infrastrukturen byggs ut. Vår fordonsflotta består dock fortfarande av en del dieselbilar som på sikt kommer att bytas ut mot mer miljövänliga bilar. Till dess jobbar vi för att våra förare ska välja bränsle med hög förnybar andel.

Vi har valt att redovisa växthusgaser enligt principerna i GHG-protokollet enligt GRI-standard som innebär uppdelning i scope 1, scope 2 och scope 3.

vaxthusgaser_definition

 Växthusgaser scope 1, 2, 3

 

Vi har valt att klimatkompensera våra växthusgasutsläpp från scope 1 samt för alla våra tjänsteresor genom Tricorona. Att vi valt just dessa områden är för att det är de som vi har störst möjlighet att påverka. För 2017 kommer vi att klimatkompensera för 359 ton koldioxid där pengarna kommer att gå till ett utvalt projekt hos Tricorona. För klimatkompenseringen 2016 stöttade vi biomassakraftverket Sri Balaji i delstaten Andhra Pradesh i östra Indien.

Senast uppdaterad: 2018-04-23