Förbättrad avfallshantering

Liksom all verksamhet ger även vår upphov till olika typer av avfall. På våra kontor rör det sig främst om icke-farligt avfall såsom hushållssopor, papper, glas, plast och metall. Där har vi källsorteringssystem så att våra anställda ska kunna sortera sitt avfall på ett enkelt sätt. När det gäller hanteringen av datorer och mobiltelefoner så anlitar vi ett företag som samlar in och tar hand om dessa. I första hand servas utrustningen och säljs vidare för att få förlängt liv. I andra hand återanvänds delar och i sista hand säkerställs att elektroniken tas om hand på ett säkert sätt. På det sättet sparas både resurser och pengar. 

De största och viktigaste avfallsmängderna uppstår vid tågunderhåll vid våra depåer. Farligt avfall som genereras är exempelvis vattenbaserad tvättvätska, olja och oljehaltigt avfall, slam från avskiljare och kemikalier. Vi har tydligt uppmärkta kärl för att alla på depåerna ska få hjälp att sortera rätt.

Vid flera av våra depåer har vi fordonstvättanläggningar som resulterar i tvättvatten som behöver renas. Vid Brodepån och Södertäljedepån har det sedan flera år, innan MTR tog över driften av pendeltågen, varit problem med förhöjda värden av koppar i det renade vattnet. Med anledning av det byggdes reningsverket vid Brodepån om 2017 och sedan dess har vattenproverna visat godkända resultat. En liknande ombyggnad kommer att ske vid fordonstvätten i Södertälje under 2018.

Vi får ibland frågor om varför vi inte har källsortering i tunnelbanan. Detta är något vi för en dialog kring med Trafikförvaltningen då detta inte direkt ingår i vårt uppdrag. Läs gärna mer om detta under Ständig utveckling.

Under året har flera WIT-projekt genomförts med koppling till avfallshantering, nedan följer några exempel:

  • På Högdalendepån fanns problem att olika fraktioner hamnade i samma avfallskärl. Genom att införskaffa olikfärgade kärl för olika fraktioner blev det enklare att göra rätt och problemet minskade dramatiskt.
  • På vissa toaletter fanns gamla hållare för pappershanddukar som medförde onödigt hög förbrukning och överfulla papperskorgar. Dessa byttes ut mot nya hållare vilket ledde till att pappersförbrukningen halverades. 
  • För att säkerställa drift vid eventuell datastörning skrevs listor ut efter varje kvällsskift vilket innebar en stor mängd pappersförbrukning. Genom ett beslut om att istället tanka över listorna till ett USB-minne togs behovet av papperslistorna helt bort.
  • På klotteravdelningen var avfallshantering bristfällig genom att avfall kontinuerligt slängdes i fel kärl. Flera åtgärder genomfördes såsom nya rutiner, nya skyltar och kärl samt utbildning av medarbetarna. Detta ledde till att bristfälligheten vid hantering av avfall inom klotteravdelningen minskade och projekt uppmärksammades med utmärkelsen årets WIT-projekt under den årliga WIT-galan 2017.

Alla avfallsmängder från tunnelbane- och pendeltågsverksamheterna rapporteras årligen till Trafikförvaltningen. En tabell över de olika fraktionerna finns under  Året i siffror - Miljö
På MTR Express hanteras och sorteras avfallsmängden från såväl tågen som depån via en leverantör.

Senast uppdaterad: 2018-04-23