Fokusområde 1: Möjliggör effektivt resande
För att klara en ökad urbanisering och minska belastningen på miljön behöver fler resa kollektivt. För det krävs ett effektivt resande som utgår ifrån resenärerna. Vi har identifierat fyra områden som möjliggör effektivt resande:
- Punktligt: Våra resenärer förväntar sig att en resa med MTR ska vara punktlig. Man vill kunna lita på att tågen avgår och kommer fram enligt tidtabell.
- Tryggt och säkert: Resandet behöver också vara tryggt och säkert. Spårtrafik är ett av de säkraste sätten att resa på, men för att det ska fortsätta så måste vi alltid prioritera säkerhet först. För att fler ska vilja resa med kollektivtrafiken måste man känna sig trygg när man reser med oss.
- Tillgängligt och smidigt: Vi vill att alla ska kunna resa med oss oavsett om man är gammal eller ung, har någon form av funktionsnedsättning eller begränsad fysisk förmåga. Vi är en del av ett stort transportsystem och för att din resa ska bli så smidig som möjligt behöver vi sträva efter att göra det så enkelt som möjligt att byta mellan olika transportslag och säkerställa att information är tillförlitlig och lättillgänglig.
- Rent, fräscht och fungerande: Våra fordon och de lokaler som vi ansvarar för ska vara fullt fungerande, rena och fräscha samt fria från klotter och skadegörelse. Det är viktigt både för att våra resenärer och vår personal ska trivas i våra miljöer. Vi vet att en ren och fräsch miljö även bidrar till att både öka både den verkliga och upplevda tryggheten.
Som man kan utläsa ur grafen nedan har tunnelbanan har haft en positiv utveckling av nyckeltalen sedan MTR tog över driften vid slutet av 2009
Graf: Utveckling av viktiga nyckeltal för MTR Tunnelbanan 2010-2017
Måltal Möjliggör effektivt resande
Väsentlig hållbarhetsfråga | Styrdokument | Nyckeltal | Mål 2017 | Resultat 2017 |
Övergripande mål: Få fler att resa med kollektivtrafiken | Hållbarhetspolicy SL:s uppdragsavtal |
Antal påstigande i tunnelbanan (årlig ökning) | >350 miljoner | 353 miljoner (349 miljoner för 2016) |
Punktligt | SL:s uppdragsavtal, Kvalitetspolicy |
Levererad punktlighet | Tunnelbanan: 96,6% | Tunnelbanan: 97,8 % |
Pendeltågen: 91,5% | Pendeltågen: 89,5 % | |||
MTR Express: #1 STO-GBG | MTR Express: 82,0% (#1) | |||
Tågtillgänglighet (trafikutsättning) | Tunnelbanan: 99,9 % | Tunnelbanan: 99,8 % | ||
Pendeltågen: 97,2 % | Pendeltågen: 94,8 % | |||
MTR Express: 99,0 % | MTR Express: 99,8 % | |||
Tryggt och säkert | SL:s uppdragsavtal Kvalitetspolicy Hållbarhetspolicy |
Andel resenärer som känner sig trygga | Tunnelbanan: 70 % | Tunnelbanan: 64 % |
Pendeltågen: 63% | Pendeltågen: 64 % | |||
Resenärsskador per miljoner påstigande | Tunnelbanan: <1,35 | Tunnelbanan 1,08 | ||
Pendeltågen: | Pendeltågen 0,74 | |||
Tillgängligt och smidigt | SL:s uppdragsavtal, Kvalitetspolicy, Hållbarhetspolicy | Andel resenärer nöjda med trafikinformationen | Tunnelbanan: 74% | Tunnelbanan: 73 % |
Pendeltågen: 56 % | Pendeltågen: 57 % | |||
Inställelse för ledsagning inom rätt tid | Tunnelbanan: inom 30 minuter | Tunnelbanan: Inga anmärkningar | ||
Pendeltågen: inom 60 minuter | Pendeltågen: Inga anmärkningar | |||
Övergripande kundnöjdhe | Tunnelbanan: 84 % | Tunnelbanan: 85% | ||
Pendeltågen: 72 % | Pendeltågen: 73% | |||
Rent, fräscht och fungerande | SL:s uppdragsavtal Kvalitetspolicy, Hållbarhetspolicy | Resenärer som är nöjda med städning - station | Tunnelbanan: 76 % | Tunnelbanan 74 % |
Pendeltågen: 74 % | Pendeltågen: 70 % | |||
Resenärer som är nöjda med städning - vagn | Tunnelbanan: 76 % | Tunnelbanan: 74 % | ||
Pendeltågen: 74 % | Pendeltågen: 76 % |
Senast uppdaterad: 2018-07-04