Kuba - en av våra härliga servicevärdar på MTR Express

Det här är Kuba som arbetar som servicevärd hos MTR Express. Vid sidan av arbetet så sysslar Kuba med musik. Han har bland annat skrivit vår alldeles egna MTR Express-låt "Coast to Coast" och hans högsta önskan är att delta i (och såklart vinna) melodifestivalen, något som vi i MTR Expressfamiljen håller tummarna för. Nu när vi söker nya servicevärdar i både Stockholm och Göteborg så vi passade vi på att ställa några frågor till honom om arbetet som servicevärd på MTR Express.

Kuba började arbeta hos oss under uppstarten 2015 och har sedan dess även blivit serviceinstruktör för våra nya servicevärdar.  

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

Ombord arbetar vi antingen som cafévärd eller som serviceansvarig så det är variation i tjänsten till så sätt att vi har lite olika arbetsuppgifter som bl.a. servering i förstaklass, visering av biljetter, försäljning i cafét m.m. Ingen dag är den andra lik för allt kan hända på järnvägen! Vi hälsar alltid våra kunder välkomna på plattformen innan avgång och ombord vilket är en del av vårt sätt att arbeta med service och höja upplevelsen för våra kunder. Vi är ett bra gäng som samarbetar ombord, både servicevärdarna, lokföraren och driftledningen gör sitt bästa för att kunderna ska komma fram tryggt, punktligt och med ett leende på läpparna.

Vad är det roligaste i tjänsten som servicevärd?

Det är väldigt omväxlande på det sättet att allt kan hända och att man inte kan förutse hur dagen kommer bli vilket jag tycker är både spännande och roligt. Förutom det så är det våra härliga kollegor, vi är som en familj på jobbet så det är lite som ett andra hem. Jag skulle även säga att våra kunder är en av de bästa delarna med mitt jobb, det är roligt att träffa både våra stammisar som man bygger en relation med och även våra nya kunder som ger oss mycket feedback och arbetsglädje.

Vilka egenskaper tycker du att man ska man ha för att trivas på MTR Express och i rollen som servicevärd?

Viktiga egenskaper hos en servicevärd är tålamod, att man är lösningsorienterad, serviceinriktad, har en god prioriteringsförmåga och en positiv energi i arbetet med både kunder och kollegor. Det är mycket eget ansvar i rollen och man behöver vara redo att hantera situationer som kan uppstå ombord både när det gäller service och säkerhet. Vi är ett ungt företag som hela tiden arbetar med utvecklas, utmana och tänka nytt så det är viktigt att man är både flexibel och en lagspelare som gillar att arbeta med ständiga förbättringar. Vårt mål är att bli världens bästa tågbolag så om du vill du vara med och bygga det så är du varmt välkommen till MTR Express!

Låter detta som en spännande roll som du eller någon du känner skulle passa in i? Vi ser fram emot din ansökan som du hittar här:

Servicevärd med bas i Stockholm

Servicevärd med bas i Göteborg

Senast uppdaterad: 2018-08-07