En roll som klippt och skuren för Mirna

Mirna är kundservicevärd i tunnelbanan. Kundservicevärd är en viktig roll i tunnelbanan och rör sig mycket ute i våra miljöer. Så har du någon gång åkt tunnelbana är chansen ganska stor att du stött på någon av våra kundservicevärdar.

Kundservicevärden Mirna

Du är en av tunnelbanans kundservicevärdar. Vad fick dig att söka jobbet?
Jag trivs att arbeta med service och människor, och ville dessutom jobba ute istället för att sitta på ett kontor. När jag berättade det för en kompis tyckte hon att det här jobbet var som klippt och skuret för mig. Och så var det ju!

Vad har du tidigare sysslat med?
Jag har tidigare jobbat på konditori, och nu senast på Bauhaus i Barkarby. Där arbetade jag i ett och ett halvt år med kundtjänst och information.

Vilka blir dina arbetsuppgifter idag?
Mitt jobb är att finnas till hands för våra resenärer och att hjälpa dem vid behov. Man kan väl säga att vi är en sorts MTR ambassadörer och är väldigt närvarande i stockholmarnas vardag! Jag hjälper förstås resenärerna på plats, men har också koll på säkerheten. Tunnelbanan är indelad ett antal olika områden efter linjer och stationer. Jag kommer till exempel att arbeta i Alvik och stationerna där omkring.

Vilka förväntningar har du på ditt jobb?
Jag hoppas att vi hjälper resenärerna att känna sig tryggare när vi finns här och får en möjlighet att kunna få mer direkt information och hjälp. Jag hoppas också att vår närvaro gör att fler väljer att åka kollektivt i framtiden. 

Sedan rollen infördes har den utvecklats och förändras ganska mycket, men grundprincipen är densamma - att finnas där för resenären i olika sammanhang. Den kommer säkert att utvecklas ännu mer i takt med att MTR  utvecklas och får nya erfarenheter, som nu när vi till exempel driver pendeltågen också. Jag hoppas självklart att jag också utvecklas med MTR. 

Senast uppdaterad: 2019-08-17