Christian - Verksamhetsutvecklare och lokförare

Det här är Christian och han har arbetat inom pendeltågen sedan 2001. Han började som tågvärd, utbildade sig sedan till lokförare, blev därefter gruppchef för lokförare och arbetar nu som verksamhetsutvecklare på pendeltågens trafikavdelning. Just nu söker vi personer till vår interna lokörarutbildning och passade därför på att ställa några frågor till Christian om livet som lokförare.

christian barkström

Hur skulle du vilja beskriva lokföraryrket?

Det är ett jobb med mycket ansvar, men samtidigt en stor frihetskänsla. Det är mycket regelstyrt och du ansvarar för både tåget och resenärerna. Samtidigt får du också uppleva vackra vyer och landskap i skiftande årstider. Det är just kombinationen som tilltalar mig. Lokföraryrket handlar inte bara om att köra tåget, utan består också av många andra varierande arbetsuppgifter.

Varför tycker du att man ska söka till lokförarutbildningen?

Det är ett roligt jobb och behovet av lokförare är stort. Som lokförare fyller man också en samhällsviktig funktion och bidrar till fler miljövänliga transporter och resor.

Varför valde du att utbilda dig till lokföraryrket?

Jag har alltid haft ett intresse för tåg, infrastruktur och snabba hastigheter. Mitt mål var att börja jobba med just järnväg och infrastruktur och jag började därför läsa till civilingenjör på KTH. Efter två år gjorde jag ett studieuppehåll, började arbeta som tågvärd och upptäckte snart att det var på spåren, nära verksamheten, som jag ville jobba. Jag tyckte det var så kul att vara en liten del i det stora blodomloppet och trivdes bra med mina kollegor och de varierande arbetstiderna. Så därför bestämde jag mig för att söka till lokförarutbildningen.

Vilka egenskaper är bra att ha som lokförare?

Du måste vara stresstålig och kunna hantera svåra situationer. Du behöver ha en god samarbetsförmåga då du kommer att behöva lösa olika uppgifter tillsammans med tågvärden, Trafikverket och vår interna trafikledning. Att vara bekväm i sitt eget sällskap är också ett måste, då det ibland kan bli ganska ensamt. Eftersom vi i slutändan är till för resenären är en känsla för kundservice också viktigt. Saker som att hålla resenärerna informerade eller att köra mjukt kan göra stor skillnad för resenärens upplevelse av sin resa.

Senast uppdaterad: 2018-08-07