Från stationsvärd till servicechef

Jessica Forsström har arbetat i tunnelbanan sedan 2006. Hon började arbeta deltid som stationsvärd under studierna och trivdes så bra att hon stannade kvar. Sedan dess har Jessica arbetat som trafikinformatör, kundservicevärd, stationschef och idag arbetar hon som Servicechef på MTR Express.

Jessica Forsström

När MTR höll den stora årliga festen ”VMV awards” där medarbetare prisas var Jessica en av de fyra som fick den fina utmärkelsen ”Årets ledare”. Det är medarbetarnas svar på medarbetarundersökningen som ligger till grund för vilka som nomineras och alltså ett kvitto på att ditt ledarskap är bra och uppskattat.

Grattis! Hur kändes det att få en så fin utmärkelse?

– Tack! Det kändes jätte bra och jag är stolt över att ha fått den utmärkelsen från mina medarbetare som jag hade arbetat med i nästan 1,5 år. Vi är ju många duktiga ledare på MTR så det är extra roligt att ens få äran att bli nominerad.

Varför tror du att just du fick utmärkelsen?

– Jag tror att det handlar om att det sätt som jag arbetar på fungerade bra i mitt team. Vi ledare är ju personer med olika styrkor och egenskaper så det handlar väl om att hitta ett sätt som fungerar för en själv. Jag strävar efter att vara en ledare som motiverar medarbetarna att vilja göra sitt bästa på arbetet. Att lyssna, ge feedback, vara tydlig och rättvis är en bra grund att bygga vidare på i sitt ledarskap.

Vad är din roll på MTR, berätta om ditt arbete!

– Sedan ungefär en månad tillbaka så arbetar jag som gruppchef för KSV Service, en nystartad roll där jag är en av totalt fyra arbetsledare för våra totalt 100 kundservicevärdar. Mitt arbete går ut på att coacha medarbetarna, utveckla och följa upp rutiner och arbetssätt, väldigt roligt och utmanande!

Hur jobbar du för att utvecklas i din roll?

– I mitt dagliga arbete så får jag mycket stöd både från mina kollegor och min chef. Vi har olika erfarenheter vilket jag tycker är väldigt bra, vi kompletterar varandra och bidrar med vår kunskap inom olika områden. När någon ny arbetsuppgift kommer så ligger ansvaret hos mig att få det stöd jag behöver, antingen genom att fråga någon kollega som är kunnig, min chef eller be om en utbildning.

Och för att utvecklas som chef och ledare?

– Vi har återkommande kurser internt inom ledarskap som är inriktade mot hur vi på MTR arbetar med processer och rutiner. På dessa deltar chefer från alla områden och det är både inspirerande och lärorikt att få ta del av andras erfarenhet. Sedan tycker jag även att jag utvecklas varje dag på jobbet genom att få arbeta tillsammans med mina medarbetare och kollegor på fältet.

Hur ser du själv på din framtid inom MTR?

– Så länge som jag utmanas och utvecklas så kommer jag att stanna kvar i min roll. Jag tycker att det är roligt att lära mig nya saker och vill vara med och bidra till att skapa en tunnelbana i världsklass i vilken roll jag än har inom företaget.

Jessica tagit ytterligare steg i sin karriär och arbetar numera som Servicechef på MTR Express.

Senast uppdaterad: 2018-08-07